GHID DE CAMPANIE PENTRU FINANȚARE PARTICIPATIVĂ  

( CROWDFUNDING ) 

De-a lungul ultimilor ani, ați auzit probabil termenul finantare participativa sau”crowdfunding”, dar poate că nu ați înțeles exact cum funcționează . În realitate, funcționează exact așa cum se aude: se atrag fonduri de la o mulțime de oameni. Conceptul este puțin mai nou și a fost preluat de Internet iar diferiți inițiatori de proiecte (personale, comunitare, caritabile, antreprenoriale) găsesc cu succes finanțare pentru proiectele și ideile lor. Cuvintele cheie aici sunt finanțare și mulți. Succesul crowdfunding-ului se datorează, în principal, ajutorului gigantului tehnologic, internetul. Prin Internet, mulți oameni din întreaga lume au acces sau comunică între ei din mai multe motive. Din moment ce crowdfunding-ul s-a dovedit un instrument eficient de a colecta finanțare, viitorul crowdfunding-ului se arată chiar promițător. 

Aşa cum s-a menţionat înainte, crowdfunding este un concept relativ recent. Ideea este declarată a proveni de la procesul de crowdsourcing, adică colectarea de idei de la public, în timp ce crowdfunding-ul implică colectarea de  fonduri din partea publicului pentru a ajuta la materializarea ideilor. Adică, dacă putem colecta idei, de ce nu am putea colecta și fondurile necesare pentru materializarea acestora. 

Inițial, ideea de crowdfunding s-a presupus că va fi un eşec în lumea afacerilor, deoarece mulți considerau că publicul nu v-a găsi suficiente argumente să susțină o afacere, așa cum ar face-o pentru cauze caritabile sau comunitare, de exemplu. 

Cu toate acestea, conceptul s-a bucurat de mult succes odată ce băncile au înăsprit criteriile de împrumut şi finanţarea comercială a devenit frecvent indisponibilă pentru oricine, iar cei care aveau nevoie de finanțări pentru a porni o afacere au fost nevoiți într-un fel să riște și să apeleze la crowfunding. 

Crowdfunding este un proces prin care intreprinderi, grupuri sau indivizi creează o reţea cu publicul pentru a găsi resursele potenţiale inițierii sau dezvoltării unei afaceri. De obicei, acest lucru are loc prin internet, prin intermediul unui site de crowdfunding,  cunoscut sub denumirea de platformă. Top trei platforme internaționale sunt Kickstarter, Indigogo şi GoFundMe. Cei care solicită fonduri creează un profil prin intermediul unei platforme şi explica proiectul lor şi obiectivele de strângerii de fonduri publice, apoi utilizează alte reţele sociale şi mass-media pentru a-și face cunoscută campania de pe platforma de crowdfunding. Există trei tipuri de crowdfunding, care sunt utilizate pe platforme: 

Donatie 

Oamenii investesc pur şi simplu pentru că ei cred în afacerea respectivă și doresc să o susțină. Donatorii au, de obicei, doar o motivaţie personală în sprijinul acordat și nu aşteaptă nici o răsplată, poate doar un simplu mulțumesc. 

Bazat pe recompense 

Donatorii pe aceste platforme primesc în schimbul susținerii lor recompense non-financiare, care pot fi fizice sau simbolice, în semn de mulțumire pentru donația primită. O recompensă este adesea o reducere la viitoarele produse sau servicii, un parteneriat, invitații la evenimente, implicarea în designul viitoarelor produse, etc. 

Bazat pe credit sau părți sociale/acțiuni 

În schimbul contribuţiilor, susținătorii pot primi o dobândă sau o parte din companie.  

Crowdfunding-ul bazat pe donații şi/sau recompense este mai  frecvent pe platforme online, în principal pentru că cele mai multe dintre platforme nu permit oferirea de recompense financiare. 

Startvest este o platformă bazată pe donații, respectiv recompense, la alegerea inițiatorului de proiect antreprenorial. 

Cum funcţionează crowdfunding-ul (finanțarea participativă)? 

Pentru a înţelege pe deplin, este important să știți cine sunt cei implicați în acest proces.  Părțile implicate sunt:  

  1. Inițiatorii de campanie – intreprinderi, grupuri sau indivizi care solicită finanţare pentru un proiect antreprenorial. 
  1. Donatori – persoane fizice sau juridice –  de asemenea, cunoscuți sub numele de susținători sau suporteri, care donează bani pentru a finanţa o campanie. 

Procesul de crowdfunding începe cu o campanie publicată de un inițiator de proiect sau o idee prin intermediul unei platforme. Inițiatorii de campanii trebuie să fie cât mai deschiși şi clari în legătură cu proiectul lor astfel încât suporterii să afle și să înțeleagă cât mai mult posibil despre ideea şi intenţiile lor. Acest lucru ajută, de asemenea, o campanie să primească sprijinul necesar într-un anumit număr de zile. În cazul în care suporterii doresc să susțină campania, pot dona orice suma de bani cu care doresc să finanţeze proiectul propus. Susținătorii sunt de obicei oameni care au un interes comun cu proiectul. 

Pentru ca o campanie să fie finanţată cu succes, suma de bani sau obiectivul de finanţare trebuie să fie să fie atins în limita de timp prevăzută pentru campanie, numită și termen de finanţare. 

Obiectivul de finanţare şi de termenul de finanţare sunt stabilite de inițiatorul campaniei în momentul lansării acesteia prin intermediul platformei alese. 

Campania este finalizată la sfârșitul zilei propuse a fi termenul de finanțare și  nu atunci când este îndeplinit obiectivul de finanțare. 

Campania este considerate finanțată cu succes dacă în termenul de finanțare a fost atins obiectivul de finanțare ( suma colectată este egală sau mai mare decât obiectivul propus).  

În cazul în care obiectivul de finanțare nu a fost atins în termenul de finanțare, Campania nu se consider finanțată, iar sumele colectate sunt returnate automat susținătorilor în conturile din care au fost virate. 

După ce o campanie este finanțată cu succes, urmează livrarea recompenselor către susținători. La fel ca și scopul și obiectiele campaniei, acestea sunt publicate de către ințiator de la începutul campaniei, cu scopul de a mulțumi susținătorilor. Pe lângă descrierea recompenselor, trebuie publicate informații despre termenul de livrare a acestora, precum și modalitatea prin care vor ajunge la susținători. Recompensele pot varia de la cele simbolice, cum ar fi un mulţumesc formal, la unele mai importante, ca de ex. produsule pentru care încercă să obţină finanţate, invitații la evenimente, un gest caritabil în favoarea unei persoane alese de susținător, acțiuni comunitare, etc., în funcţie de suma cu care a contribuit susținătorul. Tipurile de recompense şi pragurile de donații pentru obținerea acestora sunt stabilite de inițiatorul campaniei. 

 

Cum se desfășoară o campanie ? 

 

Este important să vă asiguraţi că proiectul dvs. este în conformitate cu “Termenii și Conditiile de utilizare” ale platformei pe care o să-l publicați. Nu toate platformele au aceleaşi reguli, dar cele mai multe sunt foarte asemănătoare. Asiguraţi-vă că citiți și ați înțeles “Termenii și Conditiile de utilizare” ale platformei pe care vă publicați Campania. 

 

Interdicţii în ceea ce privește campaniile şi recompensele (lista nu este limitată la acestea) 

  • Finantarea activitatilor ilegale 
  • Finanţare pentru burse, facturi, cheltuieli personale, etc. 
  • Finanţare pentru activități care promovează sau instigă la violenţa, degradare, sau 

ura împotriva altora 

  • Finanţare care cauzează daune oamenilor/proprietăților/mediului 
  • Finanţare destinată să înşele sau să inducă în eroare susținătorii sau alte persoane 

 

Specificaţii privind recompensele ( lista nu este limitată la acestea) 

  • Acestea trebuie să fie specifice campaniei. Doar recompensele definite în cadrul campaniei pot fi solicitate de susținătorii acesteia.   
  • O singură recompensă pe fiecare nivel de contribuție, cu excepția definirii acesteia ca set sau pachet  
  • Sunt excluse stimulentele financiare 
  • Nu pot fi oferite substanțe sau bunuri a căror deținere/utilizare/circulație este interzisă   
  • Nu pot fi oferite recompense care promovează discriminarea, violența, ura, vătămarea corporală sau alte daune oamenilor / proprietăților / mediului. 
  • Nu poate fi oferită nici o recompensă care ar încălca legea sau drepturile altei persoane 

 

Beneficiile finanțării participative  pentru inițiatorii de campanie și susținători 

 

Inițiatorii de campanie 

 

  • O formă de publicitate pentru proiectul lor 
  • Feedback din partea publicului înainte de lansare efectivă a proiectului.  Susţinătorii pot oferi consiliere în timpul campaniei care poate îmbunătăţi susbtanțial potenţialul de succes al proiectului 
  •  Minimizează efortul de strângere de fonduri pentru antreprenori, ei având șansa de a se  concentra mai mult pe planificarea și implementarea afacerii 
  • Feedback-ul poate oferi idei bune pentru inițiatorii de campanie, pentru că susținătorii au un interes legitim în succesul proiectului.  
  • Îi poate ajuta să lanseze un proiect atunci când nu există capital de rezervă 
  • Oferă, de asemenea, inițiatorului o idee despre cum va fi primită și cât de reuşită este ideea lor înainte de a o lansa efectiv în piață 
  • O alternativă foarte bună pentru mobilizarea de capital fără a renunța la părți din afacere sau a acumula datorii 

 

Susţinătorii 

 

  • Pot primi mai mult la un pret mai mic. Dacă recompensele sunt viitoare produse/servicii sau reduceri la viitoarele produse/servicii, susținătorii pot, uneori, primi mai mult decât ceea ce ar  primit dacă produsul/Serviciul ar fi fost cumparat de pe piață 
  • Sunt în măsură să primească produse/servicii unice, care nu poate fi găsite pe piață 
  • Sentimentul minunat de ajuta pe cineva, și mai ales de a putea evalua impactul acestui ajutor și a fi în măsură să urmărească evoluția proiectului la care a contribuit. 

 

 

Riscuri pentru inițiatori şi susţinători 

 

Inițiatorii de campanie 

 

  • Lipsa anumitor informații necesare pe platforme pot dăuna succesului unei campanii în mod semnificativ, deoarece susținătorii nu sunt în măsură să identifice toate elementele proiectului ( inițiatorul, motivația acestuia, descrierea afacerii, recompensele, etc.)  sau pot să presupune că campanie este o înşelătorie 
  • Evitarea feedback-ului din partea susținătorilor 
  • Își pot pune reputația și credibilitatea în pericol în cazul în care nu îndeplinesc obiectivele campaniei sau nu reuşesc să ofere recompensele promise după o campanie de succes. Nerespectarea scopului unei campanii finanțate cu succes va creea frustrare în randul susținătorilor, chiar dacă ei își asumă explicit acest risc. 
  • Din cauza temerilor legate de a le fi “furată” ideea, inițiatorii de campanie sunt uneori reticenți în a anunţa public detalii din proiectul lor. Înainte de o campanie de crowdfunding, inițiatorii ar trebui să decidă dacă acesta este un risc real pentru ei. În cazul în care constată că este o componentă importantă a proiectului lor, ar trebui să renunțe la a-și finanța proiectul prin crowdfunding, care implică o transparență semnificativă pentru a beneficia de încrederea susținătorilor. 

 

Susţinătorii  

 

  • Pot cădea victime unei campanii înşelătore  
  • Pot pierde recompense reușite în cazul în care campania nu este finanțată cu succes sau inițiatorul nu-și respect promisiunile. 

 

Disputele dintre părţi 

 

  • Platformele nu sunt responsabile de gestionarea relației dintre inițiatori și susținători 
  • Informatiile de contact ale inițiatorilor ar trebui oferite de către aceștia pentru transparență,  rezolvarea eventualelor probleme cu  susținătorii și pentru livrarea recompenselor. 
  • Contribuţiile pot fi întârziate, reţinute, revocate sau rambursate în cazul în care există o încălcare a Termenilor și condițiilor de utilizare a platformei, atât de inițiatori cât și de susținători.  

 

Cheia succesului: lucruri importante de care  țineți cont înainte și în timpul campaniei. 

 

Cuvânt către inițiatori 

  • Este important să spuneţi întreaga poveste a campaniei, să explicați evoluția proiectului şi să informați susținătorii despre orice progres sau modificare. Implicați susținătorii în progresul proiectului și răspundeți la întrebările și sugestiile pe care le transmit, aceasta denotă că prezintă  interes față de proiect și le pasă de evoluția lui. De asemenea, informați susținătorii despre motivația personală în acest proiect și prezentați-vă în fața acestora pentru a-i asigura că dumneavoastră sunteți cel responsabil cu derularea acestui proiect. 
  • Este de asemenea important să dați cât mai multe informaţii şi detalii pentru a evita confuzia în rândul susținătorilor și să promovați mai bine campania. Furnizarea de imagini şi înregistrări video inițiale sau despre progresul proiectului sunt cu siguranță recomandate, deoarece aceste “vitrine” ale proiectului îi oferă funcționalitate și calități unice ( campaniile cu videoclipuri se bucură în mod dramatic de mai mult succes decat cele care sunt documentate doar cu imagini) 
  • Atunci când vă fixați obiectivul de finanţare şi termenul de finanţare, explicați cum vor fi utilizate sumele colectate. Inițiatorii au nevoie de încrederea susținătorilor dacă doresc să fie ajutați să-și atingă obiectivul de finanţare. Este un gest de respect față de susținători faptul de a furniza informații detaliate și de a stabili un “plan de bătaie” odată ce obiectivul de finanţarea este atins. Prezentați  aceste informaţii într-un format ușor de parcurs și de înțeles. 
  • Pentru a vă atinge obiectivul de finanțare, acesta trebuie să fie realist, bazat pe suma minimă necesară pentru a demara proiectul confortabil. În plus, termenul de finanţare și cel în care propuneți livrarea recompenselor este un factor major. Și nu uitați că aveți responsabilitatea morală de a informa susținătorii despre progresul proiectului și după finalizarea campaniei de finanțare. 
  • Trebuie să definiți recompense rezonabile dar interesante, iar acesta este un factor în atragerea susținătorilor. Este bine să planificați recompense pentru mai multe categorii de susținători astfel încât campania să poată primi cât mai multe contribuții. 
  • Asigurați-vă că aveți un număr corespunzător de recompense pentru campania dvs. Prea multe opțiuni pot crea confuzie și pot descuraja potențialii susținători. Este, de asemenea, o idee bună să aveți câteva recompense mai mari pentru acei susținători care doresc cu adevărat să ajute sau doreasc să obțină personal aceaste recompense. 
  • Și nu în cele din urmă, cunoașteți-vă publicul țintă. Promovarea proiectului ar trebui direcționată către publicul care este cel mai probabil să vă susțină ideea. Definirea recompenselor adresate în mod special publicului țintă este, de asemenea, o idee bună. Mențineți susținătorii informați și interesați de proiect, astfel încât să vă poată promova proiectul la rândul lor. 
  • Campaniile de succes sunt susținute de inițiatori care stau aproape de potențialilii susținători. Vorbiți cu susținătorii potențiali, oricând puteți. Utilizați mijloace de socializare ca Twitter și Facebook, dar nu uitați forumurile de entuziaști și site-urile de profesioniști. Abordările tradiționale ( gura lumii, evenimentele profesionale sau personale, campanii față în față, etc.) pot fi, de asemenea, modalități excelente de a atrage susținători. Este doar o chestiune de a-i găsi și de a ajunge la acei oameni care cred că merită să vă ajute. 

 

Porniți campania și obțineți finanțarea pentru proiectul dumneavoastră!