TĂRÂMUL SEREN – SER...
 
Notifications
Clear all

TĂRÂMUL SEREN – SERENITY LAND

Misiunea socială/programele sociale ale întreprinderii sociale

 

 

 

Proiect Social Educațional Nonformal și de Consiliere Psihologică în Mediu Rural: Tărâmul Seren - Serenity Land

Numele meu este Margareta Neron. Sunt de profesie Psiholog, cu expertiză în educația nonformală pentru copii, dintr-o perspectivă blândă, holistică, în cadrul instituțiilor de învățământ privat și expertiză în cosiliere psihologică respectiv dezvoltare personală, consiliere vocațională, de orientare și reorientare în carieră pentru adolescenți și adulți. Sunt de asemenea psihopedagog cu specializare în psihopedagogie specială incluzând și logopedia, atestat de către Colegiul Psihologilor din România. Experiența ultimilor șase ani ca psiholog și psihopedagog în diverse proiecte unde am lucrat cu copii și adulți din toate categoriile sociale, de la cele excluse social, de etnie rromă sau din familii monoparentale până la familii închegate solid, cu un înalt nivel de educație și foarte înstăriți, m-a ajutat să înteleg că educația formală și nonformală, alături de consilierea psihologică, joacă un rol esențial în dezvoltarea și creșterea individuală, consolidarea familiei cât și al unei comunități, mai ales într-un mediu rural. Aceste elemente integrate pot crea punți de legătură între membri comunității și pot influența profund nu doar educația, dar și sănătatea și economia comunității. Obiectivul nostru, în cadrul acestui proiect social este de a crea un model educațional nonformal utilizând instrumente proprii, cu multiple  funcții,  pentru a putea oferi  sprijin educațional și consiliere psihologică copiilor, tinerilor adolescenților și familiilor acestora, adulților deopotrivă care au calitate de părinți, din mediul rural. Intrumentul utilizat servește la crearea unui spațiu educațional inovativ și integrativ, numit Tărâmul Seren - Serenity Land. Acesta este umodel educațional nonformal cu multiple funcții și este totodată un sistem de învățare care integrează diverse abordări educaționale, adaptate nevoilor comunității și ale indivizilor. În mediul rural, astfel de modele pot răspunde diverselor provocări, cum ar fi lipsa de resurse, accesul limitat la educația formală și nevoia de a susține dezvoltarea personală și profesională. Proiectul vizează îmbunătățirea calității vieții, înlăturarea riscurilor de excluziune socială, riscul de abandon școlar, stigmatizarea copiilor cu nivel scăzut de trai, scăderea riscului de creștere a numărului familiilor monoparentale, scăderea cazurilor de violentă domestică cât și încurajarea creșterii economiei locale. Vom oferi copiiilor și tinerilor din mediul rural acces la educație nonformală, care să completeze și să îmbogățească învățătura formală. Vom reduce riscul de abandon școlar. Proiectul este menit să anime și să susțină reale talente, oferind ghidare și suport în elevarea vocațională a copiilor dar și suport în pregătirea copiilor pentru a urma studiile necesare unei cariere în mediul academic, științific, arte sau carieră politică, militară după caz. Nu în ultimul rând menționăm cursurile și atelierele educaționale de dezvoltare personală și profesională în domenii precum artăștiințe ale naturiieducație civică, teatru, muzică și creație. Copiii vor avea de asemenea acces la exersarea limbii engleze prin intermediul cărții bilingve Serenity Land. Activitățile educaționale în aer liber vor încuraja învățarea prin experiență și interacțiunea cu natura, contribuind la dezvoltarea abilităților de lucru în echipă, leadership și responsabilitate socială dar și la exersarea limbii engleze în activitățile de grup. Vizitele educaționale la diversele căsuțe ale personajelor din Serenity Land, vor stimula creativitatea și interesul pentru lectură și învățătură, într-un mod inedit și la un nivel înalt de abordare pedagogică, astfel încât toți beneficiarii să poată asimila în ritmul și nevoile proprii de învățare. Prin cel de-al doilea pilon al acestui proiect care vizează Sprijinul Psihologic pentru Copii și Familii îi vom vindeca emoțional și le vom oferi ghidarea astfel încât aceștia să depășească provocările mentale, educaționale, prin consiliere psihologică și sesiuni de mediere familială. Activitățile principale vor cuprinde: Consiliere psihologică individuală și de grup pentru copii, pentru a le sprijini dezvoltarea emoțională și psihologică; Logopedie pentru copii cu dificultăți de vorbire și comunicare; Consiliere de cuplu și familială pentru prevenirea separării familiilor, scaderea violenței domestice și scăderea riscului formării familiilor monoparentale cauzate de separarea părinților, oferind soluții de gestionare a conflictelor și îmbunătățirea relațiilor interpersonale. Oferirea de suport psihologic și ghidare profesională, socială,  femeilor vulnerabile din familii monoparentale reprezinîă de asemenea o prioritate în acelst al doilea pilon. Al treilea pilon important al proiectului constă în Dezvoltarea Abilităților Sociale și Profesionale ale Adulților. Vom  oferi sprijin adulților din comunitate prin consiliere profesională de orientare profesională și/ sau vocațională, contribuind la integrarea pe piața muncii și reducerea riscului de excluziune socială, sau la redefinirea carierei care să aducă prin puterea exemplului plus valoare comunității. Activitățile vor cuprinde Cursuri susținute de specialiști în diverse domenii dar și persoane care au devenit faruri de lumină pentru societate, prin propriul expemplu și care vor oferii informații prețioase și educație financiară; Cursuri de abilități digitaleagricultură sustenabilă și managementul afacerilor mici, mici întreprinzători locali; Consiliere în carieră pentru a sprijini adulții în alegerea unei cariere stabile și adaptabile la schimbările economice actuale; Ateliere de dezvoltare personală și socială pentru îmbunătățirea abilităților de comunicare și leadership, prin activități de voluntariat și implicare în viața comunității. Ne dorim de asemenea să asigurăm Promovarea Sustenabilității Comunității cu Scopul de a vedea  o comunitate rurală activă, coezivă și sustenabilă prin implicarea tuturor categoriilor de vârstă în activități educaționale și social. În acest scop, cu ajutorul și implicarea autoritățile locale, vom organiza Activități comunitare de voluntariat și proiecte de colaborare pentru rezolvarea problemelor locale (de ex. protecția mediului, îmbunătățirea infrastructurii educaționale). Festivaluri și evenimente culturale care să promoveze tradițiile și valorile locale, îmbinând educația cu distracția. Proiecte educaționale care să aducă împreună școala, familia și comunitatea în scopul educării și formării unei noi generații de tineri responsabili.

Investiția descrisă în planul de afaceri este definită prin abordările menționat de mai sus și au ca țintă precisă următoarele beneficii:

  1. Pentru copii și adolescenți:
    • Sprijin emoțional și educațional prin consiliere psihologică și activități educaționale nonformale.
    • Dezvoltarea abilităților sociale și cognitive prin activități educaționale în aer liber și jocuri.
    • Acces la o educație nonformală diversificată și interesantă, care completează învățătura tradițională. La astfel de programe copiii din medii rurare nu au acces în acest moment, în zona de vest, acestea fiind accesibile copiilor doar în sistemul de învățământ privat din mediu urban.
    • Pentru adolescenți ghidare și sprijin pentru a depăși zona vulnerabilității în fața tentațiilor nesănătoase, în fața adicțiilor precum alcoolul sau drogurile.
  2. Pentru familii:
    • Sprijin în menținerea unui mediu familial stabil prin consiliere psihologică de cuplu și mediere familială. Aceste acțiuni pot salva în mod real destine acolo unde există multe valori nedescoperite și potențial inimaginabil, doar pentru că rămân în acel con de umbră al neputinței de a-și depăși singuri condiția socială, materială și financiară.
    • Îmbunătățirea relațiilor de familie prin educație parentală și consiliere psihologică de dezvoltare personală.
  3. Pentru adulți:
    • Acces la formare profesională în domenii moderne și tradiționale, pentru a ajuta adulții să se integreze pe piața muncii.
    • Sprijin pentru dezvoltarea personală și profesională prin consiliere și ghidare în formare.
    • Creșterea coeziunii și solidarității comunitare prin activități educaționale și sociale.
    • Promovarea educației nonformale și integrarea acesteia în viața comunității rurale.
    • Sustenabilitate socială prin implicarea activă a tuturor categoriilor de vârstă în viața comunității.

Impactul Așteptat:

  1. Îmbunătățirea calității vieții pentru un numar de 50 de copii și familii, părinții acestora, din mediul rural prin accesul la educație de calitate și sprijin psihologic.
  2. Creșterea gradului de educare financiară, ghidare profesională și integrare socială pentru un numar de 20 adulți prin consiliere profesională și inițierea unui specailist HR, pentru continuitatea acestui demers pe termen. lung.
  3. Reducerea riscurilor de excluziune socială pentru 50 copii și părinții acestora, 10 adolescenți vulnerabili în fața adicțiilor și cei 20 adulți, prin activități educaționale și de dezvoltare personală.
  4. Cooperare și solidaritate între membrii comunității, contribuind la creșterea unei comunități rurale unite și susținute.

Concluzie:

Expertiza profesională din ultimii ani m-a animat să fac ceva concret în ceea ce priveste calitatea vieții oamenilor, începând de la copii pană la bunici. Am avut șansa să cunosc  și să lucrez cu copii absolut minunați, dar care nu au știut până la vârsta de 10 ani ce inseamnă să facă o baie caldă într-o cadă curată, care au adormit deseori cu stomacul gol și care au fost stigmatizați la școala. Am cugetat privind extremele din societate, gândind că puteam fi eu oricare din acei copii fie din familii foarte înstărite fie din familii destrămate și aparent fără șanse de a depăși condiția. Am înțeles că misiunea mea este să găsesc intrumente adecvate de intervenție și educare, de suport și ghidare pentru adolescenți și adulți cât și instrumente inedite de predare și educare în cazul copiilor astfel încât aceștia să aibă o sansă reală de a continua școala formală. Proiectul Tărâmul Seren - Serenity Land reprezintă o oportunitate unică pentru copiii, familiile și adulții din mediul rural de a se dezvolta în mod armonios, de a accesa educație de calitate și de a beneficia de suport psihologic. Prin intermediul educației nonformale și al consilierii psihologice, acest proiect va contribui, educarea membrilor comunității, la creșterea coeziunii sociale și la prevenirea riscurilor de excluziune socială.

 

Problema socială a cărei rezolvare constituie misiunea socială a întreprinderii: categoriile de persoane cărora li se adresează întreprinderea socială respectivă și nevoile sociale ale acestora, zona geografică, problema comunitară/de mediu pe care încearcă să o rezolve întreprinderea

 

 

Proiectul vizează rezolvarea unor probleme sociale acute în mediul rural, cum ar fi abandonul școlarviolenta domestică familile monoparentalelipsa accesului la educație nonformală și lipsa de consiliere psihologică pentru copii, părinți și întreaga comunitate. Aceste probleme sunt interconectate și au efecte profunde asupra dezvoltării armonioase a individului și asupra bunăstării comunității. Mai concret, un număr semnificativ de copii din mediul rural abandonează școala din cauza unui mediu familial instabil, al lipsei de resurse educaționale și al accesului redus la activități educaționale care le pot susține dezvoltarea personală și profesională. De asemenea, violența domestică, un fenomen răspândit în multe familii din mediul rural, afectează grav sănătatea mentală și fizică a membrilor familiei, iar familiile monoparentale de asemenea se confruntă adesea cu provocări economice și sociale majore, punând în pericol dezvoltarea copiilor. Uneori aceste dezechilibre apar și în familii unite,  cu situație materială decentă, cu educație, care datorită dinamicii zilnice, uneori a navetei și a lipsei de sincronizare cu cei dragi cad in capcana egregorului social, precum într-un exil solicitant al rutinei zilnice care duce la deznădejde în momente de epuizare, nemaiputând să prioritizeze în mod obiectiv activitățile. Cei mai afectați sunt copiiiăn acest caz.

 

Această situație este o problemă socială din mai multe motive:

Impact asupra viitorului copiilor: Abandonul școlar afectează șansele copiilor de a obține o educație de calitate, limitându-le perspectivele de viitor și contribuind la perpetuarea ciclurilor de sărăcie și excluziune socială. Fără o educație adecvată, acești copii riscă să ajungă la maturitate fără abilități esențiale pentru a-și construi o viață independentă și prosperă.

Violența domestică: Fenomenul violenței domestice are efecte devastatoare asupra sănătății psihice și fizice a membrilor familiei, în special asupra copiilor, care pot dezvolta traume severe și tulburări emoționale. Violența domestică afectează sănătatea comunității și capacitatea acesteia de a se organiza și funcționa eficient.

Familile monoparentale: Familiile monoparentale sunt mai expuse riscului de sărăcie și excluziune socială, deoarece resursele financiare sunt limitate, iar părintele singur se confruntă cu un dublu rol, atât de îngrijire a copiilor, cât și de susținere financiară a acestora. Aceasta adâncește inegalitățile sociale, oferind copiilor mai puține șanse de a accesa educație de calitate și activități de dezvoltare personală.

Lipsa accesului la educație nonformală: Educația nonformală joacă un rol esențial în dezvoltarea personală, profesională și creativă a copiilor și adulților. În mediul rural, însă, accesul la astfel de oportunități este limitat. Aceste programe pot ajuta la dezvoltarea de abilități esențiale care să reducă riscurile asociate sărăciei și excluziunii sociale, dar mulți nu au acces la ele din cauza locației geografice, a resurselor financiare sau a lipsei de informații.

Sănătatea psihologică: Lipsa consilierii psihologice și a suportului emoțional poate contribui la agravarea problemelor legate de sănătatea mentală, în special în contextul violenței domestice și al dificultăților economice. Copiii și adulții care nu beneficiază de servicii de consiliere pot dezvolta probleme psihologice serioase, cum ar fi depresia, anxietatea și traumele, care le afectează viața pe termen lung.

 Cei mai afecatați sunt copiii din familii cu venituri scăzute, care trăiesc în medii vulnerabile (familii monoparentale, familii cu părinți adesea plecați la muncă în străinătate, copii care trăiesc în condiții de sărăcie extremă); Tinerii din comunități rurale care, din cauza lipsei de oportunități educaționale și vocaționale, riscă să abandoneze școala sau să urmeze drumuri care nu le asigură dezvoltarea personală și profesională; Părinții, mai ales mamele singure sau familiile care se confruntă cu o situație economică precară și care nu au acces la informații sau suport pentru a-și îmbunătăți viața profesională sau educațională; Adulții vulnerabili care trăiesc în condiții de excluziune socială și care nu beneficiază de consiliere sau de instruire continuă pentru a-și îmbunătăți șansele de angajare și integrare socială.

Cei mai afectați sunt copii între 6-18 ani, în special cei care fac parte din grupuri vulnerabile (familii cu venituri mici, familii monoparentale, familii cu părinți plecați). Adolescenți între 14-18 ani care pot fi expuși riscului de abandon școlar sau care au nevoie de ghidare profesională și de consiliere psihologică. Adulți între 25-50 de ani, care pot face parte din familii monoparentale sau care trăiesc în condiții economice precare.

Familie monoparentală sau instabilitate familială (în special femei singure cu copii, dar și familii unde unul dintre părinți este plecat la muncă în străinătate) contribuie la stfel de circumstanțe. Veniturile scăzute sau lipsa unui loc de muncă stabil, care limitează accesul la educație formală și nonformală pentru copii și la resurse pentru dezvoltarea personală contribuie de asemenea. Lipsa accesului la consiliere psihologică sau suport emoțional și profesional din partea unor specialiști afectează dezvoltarea echilibrată a copiilor și tinerilor. Familiile care au migrat de la oraș în mediu rural și ajung să petreacă puțin timp în intimitatea familiei, cu copiii și într-un cadru armonios, de susținere reciprocă, înțelegere ți afecțiune cu partenerul de viață.

Segmentul țintă, în cazul proiectului nostru sunt copiii din aceste comunități care se confruntă cu probleme precum lipsa unui model educațional consistent și pozitiv acasă, mai ales în familiile monoparentale sau în cele cu părinți plecați în afaceri. Altă provocare pentru ei este stigmatizarea și marginalizarea în școli din cauza condițiilor materiale precare. Se confruntă de asemenea cu dificultăți de concentrare și de învățare, cauzate de stresul emoțional sau de anxietate provocate de situațiile familiale dificile. Lipsa accesului la activități educaționale extracurriculare sau nonformale, care ar contribui la dezvoltarea abilităților lor sociale, creative și intelectuale accentuează diferențele în procesul educativ.

Adolescenții pot experimenta descurajare în urma lipsei de oportunități educaționale și de formare profesională, ceea ce le limitează perspectivele de viitor. Stresul și insecuritatea legate de lipsa unui model de succes și de vulnerabilitatea familiilor lor cât și despresiunea și/sau anxietatea legate de viitorul lor educațional și profesional vor încuraja nevoia de autoizolare sau dependențe și adicții.

Părinții de cealaltă parte sunt adesea descurajați de lipsa resurselor pentru a-și susține copiii în educație, în special atunci când nu au acces la consiliere psihologică și suport pentru gestionarea propriilor probleme emoționale sau relaționale. Neinstruiți sau lipsiți de informații cu privire la importanța educației nonformale și a consilierii pentru copii și tineri, ceea ce limitează posibilitățile de intervenție la timp îi poate duce în regrete, depresii și tensiuni  care se propagă în toate interacțiunile și pot lăsa, în timp, amprente asupra sănătății fizice.

Acest proiect social va contribui la reducerea abandonului școlar prin intervenții timpurii și sprijin continuu pentru copii, la îmbunătățirea sănătății emoționale și psihologice atât pentru copii, cât și pentru părinți, prin consiliere și educație continuă și la creșterea accesului la educație de calitate, inclusiv educație vocațională, care să ajute tinerii să dobândească competențe necesare pe piața muncii. Reduce de asemenea riscurile de excluziune socială și economică prin educație și consiliere, sprijinind integrarea în comunitate.

Din experiența dobândită până acum și din documentații alese putem menționa tendințe pozitive (benefice) precum creșterea interesului pentru educația nonformală. În ultimii ani, există un interes tot mai mare din partea autorităților și organizațiilor non-guvernamentale pentru dezvoltarea educației nonformale în mediul rural, având în vedere beneficiile acesteia asupra dezvoltării sociale și economice. Investițiile în acest tip de educație pot ajuta copiii și tinerii din mediul rural să dobândească abilități utile și să fie mai pregătiți pentru piața muncii. O altă tendință pozitivă constă în creșterea accesului la consiliere psihologică. Din ce în ce mai multe inițiative în domeniul sănătății mentale sunt implementate, inclusiv prin programe guvernamentale și proiecte susținute de organizații non-profit. Acest lucru poate ajuta comunitățile să combată stigma legată de sănătatea mentală și să îmbunătățească starea de bine a copiilor și părinților. Nu în ultimul rând menționăm proiecte de sprijin pentru familiile monoparentale pentru care Guvernul și organizațiile sociale din România încep să se concentreze mai mult pe sprijinul familiilor monoparentale, prin politici de sprijin financiar și prin programe de educație și consiliere destinate părinților singuri.

Tendințe negative (periculoase) sunt provocate de migrarea continuă a populației rurale. Emigrarea părinților pentru muncă în străinătate rămâne o tendință negativă semnificativă. Acest lucru creează o lipsă de autoritate parentală și de sprijin pentru copii, care rămân în comunități din ce în ce mai izolate și vulnerabile. Accesul limitat la servicii educaționale și psihologice în mediul rural reprezintă de asemenea o situație negativă. Chiar dacă există inițiative pozitive, accesul la educație nonformală și consiliere psihologică rămâne încă foarte limitat în multe zone rurale din România. Lipsa infrastructurii și resurselor financiare în aceste zone poate întări excluziunea socială a comunităților din mediul rural. Riscuri de excluziune socială și economică cauzată de lipsa oportunităților educaționale și profesionale, combinată cu condițiile economice precare, poate perpetua cercurile vicioase ale sărăciei și poate duce la o creștere a ratei abandonului școlar și a exclusiunii sociale.

 Sursele de identificare a acestei situații ca fiind o problemă:

Datele statistice oficiale (de exemplu, de la Institutul Național de Statistică, Ministerul Educației, autoritățile locale și organizațiile naționale de protecția copilului): Aceste surse oferă date clare despre abandonul școlar, numărul de familii monoparentale, nivelul de sărăcie și excluziune socială în mediul rural.

Studiile și rapoartele ale organizațiilor neguvernamentale care activează în domeniul educației și al sănătății mentale, cum ar fi UNICEF, Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile și alte ONG-uri care se concentrează pe dezvoltarea comunităților rurale.

Feedback-ul și observațiile comunității locale: Interacțiunile directe cu părinții, educatori, lideri comunitari și tineri pot ajuta la înțelegerea realității din teren și a problemelor cu care se confruntă aceste comunități.

Rapoartele și studii privind migrarea și mobilitatea forțată a populației din mediul rural: Raportările despre migrarea forțată sau migrarea pentru muncă a părinților din zonele rurale afectează în mod direct dezvoltarea copiilor și stabilitatea familială.

Autoritățile guvernamentale: Ministerul Educației, Ministerul Muncii, Ministerul Sănătății și autoritățile locale sunt implicate activ în combaterea abandonului școlar, sprijinirea familiilor monoparentale și în implementarea de politici pentru prevenirea excluziunii sociale.

Organizațiile non-guvernamentale: ONG-urile care lucrează în domeniul educației și protecției copilului (precum UNICEF, Fundația „Salvați Copiii”, Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile etc.) sunt foarte active în abordarea acestor probleme și în dezvoltarea de proiecte sociale care oferă soluții pentru copiii și familiile vulnerabile.

Școlile și cadrele didactice: Acestea joacă un rol crucial în identificarea copiilor care riscă să abandoneze școala și în implementarea de măsuri pentru prevenirea acestui fenomen. Totodată, școlile pot deveni centre de educație nonformală, oferind suport suplimentar pentru copii.

Instituțiile de sănătate și psihologi: Medicii și psihologii comunitari sunt esențiali în abordarea problemelor de sănătate mentală și emoțională, oferind consiliere și intervenții pentru copii și părinți.

Comunitățile locale și liderii comunitari: Acestea au un rol semnificativ în mobilizarea și sprijinirea familiilor vulnerabile, în crearea unor rețele de suport și în implementarea de inițiative educaționale și sociale în localitățile rurale.

Prin urmare, identificarea și abordarea acestor probleme sociale, prin proiecte și inițiative integrate, este esențială pentru creșterea calității vieții în mediul rural, în special în ceea ce privește educația, sănătatea psihologică și coeziunea comunitară.

Beneficiarii acestui proiect social sunt persoane și grupuri care trăiesc în comunitatea rurală din județul Arad și care se confruntă cu diverse dificultăți socio-economice, educaționale și psihologice. În județul Arad, datele oficiale privind abandonul școlar pentru anul 2021-2022 indică o rată de 1,2% în învățământul primar și gimnazial. Comparativ, Eurostat raportează că în același an, 12,2% dintre copiii români de gimnaziu nu erau înregistrați în sistemul educațional, iar în anul școlar 2022-2023, acest procent a crescut la 15,86%.  Este important de menționat că, în ultimul an, județul Arad a înregistrat peste 330 de copii repatriați care au solicitat echivalarea studiilor pentru a se integra în școlile locale.  Aceste date sugerează că, în ciuda eforturilor de a reduce abandonul școlar, provocările persistă, iar situația poate fi mai complexă decât indică statisticile oficiale.​ De asemenea în primele nouă luni ale anului 2024, la nivel național, au fost înregistrate 99.837 de cazuri de violență domestică, dintre care 51.213 au avut loc în mediul rural, reprezentând aproximativ 51,4% din total.

Copii din familii monoparentale și/ sau violență domestică: aceștia sunt adesea cei mai vulnerabili la abandon școlar, lipsa de suport emoțional și material, fiind expuși riscurilor sociale și educaționale. Proiectul va contribui la reducerea abandonului școlar prin sprijin educațional, consiliere psihologică și activități educaționale nonformale.

Tineri cu risc de marginalizare: Adolescenții care se confruntă cu probleme de integrare socială și educațională vor beneficia de orientare vocațională, consiliere în carieră și activități educaționale menite să îi sprijine în găsirea unui scop clar și în dezvoltarea abilităților necesare integrării pe piața muncii.

Părinți din familii monoparentale: Aceștia vor beneficia de sprijin prin sesiuni de consiliere psihologică pentru a învăța cum să își gestioneze stresul și să îmbunătățească relațiile de familie. De asemenea, vor fi ajutați să dobândească abilități de parenting prin ateliere educaționale.

Părinți cu dificultăți economice și sociale: Acești părinți vor beneficia de educație parentală și sprijin emoțional pentru a înțelege mai bine nevoile educaționale ale copiilor lor și pentru a sprijini dezvoltarea acestora într-un mod sănătos și echilibrat.

Părinți care au copii cu probleme educaționale sau comportamentale: Prin consiliere psihologică și educație parentală, acești părinți vor învăța să răspundă nevoilor speciale ale copiilor lor, astfel încât să îmbunătățească relațiile familiale și educaționale.

Comunitatea rurală: Proiectul va contribui la dezvoltarea unei comunități mai sănătoase și mai coezive prin creșterea accesului la educație și servicii de consiliere, reducând excluziunea socială și promovând integrarea socială și economică.

Lideri locali și instituții: Autoritățile locale, școlile și instituțiile de sănătate vor beneficia prin formarea unor rețele de sprijin și colaborare, facilitând un mediu mai sănătos și mai educat pentru întreaga comunitate.

În concluzie, beneficiarii acestui proiect social sunt copiii, tinerii, părinții, familiile vulnerabile și adulții din mediul rural care au nevoie de sprijin în educație, consiliere psihologică și integrare socială. Proiectul va contribui la reducerea problemelor sociale și va promova dezvoltarea armonioasă și sustenabilă a comunității.

 

 

 

Descrierea produsului/produselor, serviciului/serviciilor, respectiv a lucrării/lucrărilor care vor face obiectul activității întreprinderilor sociale, inclusiv întreprinderilor sociale de inserție

 

 

 

Pe scurt, cei trei piloni care compun acest proiect social și conțin pulsul întreprinderii sociale se vor derula astfel:

Sediul Tărâmului Seren reprezintă un spațiu special amenajat, luminos. Detaliile ambientale sunt potrivite zonei de consiliere psihologică, asigurând o atmosferă caldă, liniștitoare, corespunzătoare pentru consilierile individuale, pentru cei 50 de beneficiari astfel încât aceștia să se simtă în siguranță să creeze o relație de încredere cu psihologul. Este un spațiu amenajat, cu grijă, pentru consilieri de grup, ateliere, seminarii și workshop-uri de asemenea. Programul ședințelor de consiliere individuală va avea o frecvență săptămânală pentru a putea monitoriza progresul beneficiarilor și pachetele vor cuprinde între 1 ședință și maxim 3 ședințe pentru fiecare obiectiv de atins/ beneficiar a câte 50 minute cu posibilitatea evaluării și intervenției cu pachete noi de lucru care să cuprindă atâtea ședințe câte vor fi necesare în funcție și de deschiderea, voința și implicarea fiecărui beneficiar în parte, pe tot parcursul proiectului . Sesiunile de consiliere psihologică vor fi de 50 minute echivalentul unei ședințe sau maxim de 100 minute adică 2 ședințe, pentru un beneficiar/ zi. Consilierile de grup se vor organiza la interval lunar, în sesiuni de 120 minute cu maxim 10 beneficiari odată. Consilierile psihologice individuale și de grup vor fi destinate atât copiilor, cât și părinților, pentru a preveni abandonul școlar și pentru a sprijini familiile în gestionarea problemelor emoționale, relaționale și sociale. Consilierile vor fi oferite într-un mediu sigur și deschis, facilitând dezvoltarea unei stime de sine sănătoase și promovând o educație emoțională solidă. Consilierile de cuplu și pentru familii se vor axa pe promovarea unei comunicări eficiente și pe întărirea relațiilor familiale. Aceste sesiuni vor contribui la reducerea riscului de formare a familiilor monoparentale și vor sprijini părinții în gestionarea conflictelor, îmbunătățirea relațiilor și prevenirea violenței domestice.

 

De asemenea, așa cum am prezentat, cel de-al doilea pilon asigură întreg  pachetul de servicii prin care experți în domeniile de interes pentru noi, vor interveni cu sprijin, suport, ghidare, pentru creșterea calității vieții din punct de vedere profesional, economic, material, în orientarea profesională, integrarea profesională și sesiuni de consiliere vocațională, pentru adolescenți și persoanele adulte din comunitate. Aceste acțiuni se vor realiza prin workshop-uri și seminarii susținute de experții în domenii precum zona financiară - expert bancar,  antreprenoriat, producător local care a atins succesul și poate fi model, poate oferi ghidare și sfaturi practice,  consiliere vocațională și de orientare in carieră de către expert, cu experiență în domeniul HR. De asemenea educație în zona sănățății fizice și menținerea unei igiene optime în gospodării, îngrijirea animalelor domestice, seminar susținut de medic medicina generală și un medic veterinar. Includerea în câmpul muncii prin instruire și formare profesională: Se va organiza un seminar, împărțit în două zile a câte  4 ore/ zi de către expert care va oferi unui numar de 20 beneficiari reprezentând grupul țintă în acest demers, informațiile dar și ghidare, sprijin ulterior. Atelierele de educație financiară și de orientare în carieră: Pentru adolescenți și tineri, vor fi organizate două ateliere, câte un atelier de 4 ore  urmat de ghidare și monitorizare, în fiecare an, pentru dezvoltarea unor abilități financiare fundamentale (bugetare, economisire, planificare financiară) pentru a-i ajuta să-și aleagă direcția profesională. Ne propunem ca aceste ateliere contribuie la formarea unui număr de 10 tineri din comunitate capabili să își construiască o viață independentă și să facă față provocărilor economice și profesionale și care ulterior să sprijine pe mai departe comunitatea prin propriul exemplu și prin cunoștințele dobândite. Sprijin pentru mici antreprenori: Se vor oferi sesiuni de consultanță pentru a sprijini dezvoltarea unei mici afaceri sau întreprinderi sociale, contribuind astfel la îmbunătățirea condițiilor economice din comunitate. Aceste sesiuni vor ajuta la dezvoltarea unei economii locale mai sustenabile, prin promovarea antreprenoriatului social și a inițiativelor sustenabile. În total avem un numar de 7 seminarii cu șapte experți în domeniile amintite mai sus care va susține 1 seminar de 4 ore în cadrul proiectului pentru 20 beneficiari la fiecare eveniment în parte aceștia putând să fie regăsiți pe mai multe liste de participare dar și beneficiari noi în grupul țintă, astfel: 1. seminar educație financiară; 2. seminar antreprenoriat și mici producători locali; 3. seminar orientare vocațională; 4. seminar seminar integrare profesionala și piața muncii în zona Aradului; 5. seminar  IT, tehnologie; 6. seminar reguli pentru menținerea sanătății fizic; 7. seminar despre menținerea igienei în gospodării și la animalele domestice.

 

În cel de-al treilea pilon este integrat „Tărâmul Seren” - Spațiu educațional holistic  dar și turistic. Acesta va oferi cadru ideal pentru Ateliere educaționale în aer liber: Activitățile de educație nonformală vor include ateliere de educație de bază, altfel, logopedie, dezvoltare personală, educație civică, artă, teatru, muzică, oferind unui numar între 15 și 20 de copii, oportunități de a învăța prin experiențe directe. Se vor derula lunar, în intervalul mai – septembrie. Aceste ateliere vor sprijini dezvoltarea abilităților sociale, emoționale și cognitive ale tinerilor din mediul rural, promovând în același timp educația ecologică. Atelierele se vor face in perioada primăverii si vara, până la începutul toamnei, în Tărâmul Seren, în aer liber. Se vor organiza galerii cu creațiile copiilor beneficiari și mici recompense inedite. Vor fi organizate în acest cadru două evenimente. Unul va conține o galerie de artă, care să încununeze activitatea primului sezon primăvară – vară în primul an și al doilea va fi o piesă de teatru realizată de copii după povestea Tărâmului Seren, in anul doi al proiectului. Cu susținerea autorităților locale, vom amenaja o expoziție care să fie accesibilă comunității dar și turiștilor. Tărâmul Seren: Acesta va fi un spațiu recreativ, pentru turiști care sunt invitați de asemenea să susțină comunitatea prin donații și orice altă formă de susținere și, educațional celor care doresc să își petreacă timpul în natură, învățând în același timp despre biodiversitate, sustenabilitate și istoria culturală a regiunii. Acesta va include activități educaționale în aer liber, prezentări interactive despre ecosisteme, fauna și flora locale, și oportunități de învățare despre cultivarea și conservarea resurselor naturale. Cufărul Magic din Tărâmul Seren, va fi o componentă a proiectului care va oferi suveniruri, accesorii și cartea bilingvă Serenity Land. Cufărul Magic va deveni  de asemenea un motiv de atracție pentru turiști și vizitatori, promovând în același timp tradițiile, istoria și meșteșugurile locale, având posibilitatea să achiziționeze obiecte cu amprenta Tărâmului Seren ca amintire sau pentru mici cadouri de suflet oferite celor dragi. Cămara fermecată din Tărâmul Seren va fi de asemenea o componentă importantă a proiectului care va oferi produse ecologice de la mici producătoriu din zona locală, produse alimentare ecologice.  Prin vânzarea acestora, se vor susține inițiativele locale și se vor crea noi oportunități pentru micii producători din zonă. Cufărul Magic va deveni un punct de atracție pentru turiști și vizitatori, promovând în același timp tradițiile și istoricul zonei. Tărâmul Seren prin amenajarea lui în planul fizic, în natură, cât și prin produsele din Cufărul Magic și Cămara fermecată vor participa la sustenabilitatea proiectului pe termen lung.

Lucrarea comunitară pentru susținerea și încununarea Tărâmului Seren, un loc al serenitătii creat să găzduiască o comunitate fericită, sănătoasă, echilibrată  și stabilă se va realiza prin organizarea evenimentului în care plantăm la finalul proiectului, în cel de-al treilea an, un număr de 7 sau 11 copaci. Stejar (Oak) 1, frasin (Ash)1, carpen (Hornbeam)1, ulm (Elm)1, artar (maple)1, Pin (pine)1, platan (turntable)1;

Aceste activități sunt toate interconectate și vor sprijini dezvoltarea unei comunități mai coezive și mai reziliente, adresându-se nevoilor educaționale, psihologice și economice ale membrilor comunității din mediul rural.

 

 

Modelul de organizare și funcționare a întreprinderii sociale, cu accent pe modul în care se asigură participarea membrilor și a altor actori interesați, inclusiv persone din grupuri vulnerabile, dacă acestea fac parte din grupurile vizate de întreprindere, la deciziile privind activitățile acesteia și modul în care acesta reflectă principiile prevăzute la art. 4 din Legea nr. 219/2015 privind economia socială

 

 

Activitatea se va desfățura în două locații din judetul Arad, la Săvârșin și la Macea. Sediul va fi închiriat și va servi în una dintre încăperi activităților prevăzute la Pilonul 1 respectiv Pilonul 2. Pentru o bună desfășurare avem nevoie de aproximativ 200 mp, în care vom avea un spațiu amenajat pentru zona de așteptare, un birou pentru consiliere individuală și o sală de curs în care să poată participa confortabil 20 persoane. În biroul de consiliere mobilierul, accesoriile sunt alese cu grijă pentru a repsecta standardele unui spațiu dedicat vindecării emoșionale, mentale și sufletești. Sala de curs va fi dotată cu videoproiector, mese și scaune. Un alt spațiu este de data aceasta în aer liber. Acesta va conține detalii specifice poveștii Tărâmul Seren cu toate elementele necesare unui instrument pedagogic holistic pentru copii. Presupune instalarea căsuțelor personajelor din poveste, care poartă nume de copaci și plante, hartă, indicatoare, foișor, totul fiind organizat astfel încât cei 20 copii care beneficiază de acest proiect să se poată desfășura armonios în activitățile educative, în creație, artă șamd. De asemenea acest spațiu va putea fi vizitat de către turiști. Produsele din Tărâmul Seren – Serenity Land, vor putea fi găsite în Cufărul Magic și Cămara Fermecată în spațiu virtual, promovate și vândute dar și în Tărâmul Seren din planul fizic. Produsele ecologice care vor fi realizate sub umbrela Tărâmului Seren vor purta marca micilor producători autohtoni alături de simbolul Serenity Land. Suvenirurile vor fi sub umbrela Serenity Land, bijuterii specifice precum și alte suveniruri specifice tematicii care de asemenea încurajează tinerii artiști, tineri poeți cât și mesteșugarii pricepuți să se exprime autentic și să îi învețe pe cei din noua generație.

În prima etapă, echipa de proiect Tărâmul Seren va colabora cu meșteșugari locali și producători ecologici pentru a selecta produsele care vor face parte din oferta de suveniruri și produse naturale. Aceste produse vor include suveniruri handmade, realizate de colaboratori și meșteșugari autohtoni, precum și produse ecologice, cum ar fi alimente, cosmetice și accesorii provenite de la mici producători din zona locală și din alte regiuni ale țării.

Etape importante: Identificarea colaboratorilor: Se vor căuta meșteșugari locali cu abilități tradiționale și producători autohtoni care respectă standardele ecologice. Selectarea produselor: Se va stabili gama de produse (suveniruri, alimente, cosmetice naturale etc.), având în vedere cerințele pieței și valorile sustenabilității. Definirea logo-ului și brandingului: Produsele vor fi personalizate cu un logo distinctiv al proiectului, pentru a le conferi un caracter unic și pentru a le face ușor de recunoscut de către clienți.

2. Producția și crearea efectivă a produselor

  • Suveniruri handmade: Acestea vor fi realizate manual de meșteșugari locali și predicatori autohtoni. Fiecare produs va reflecta tradițiile și cultura zonei, astfel încât clienții să primească un obiect cu o semnificație locală. Materiale: Se vor folosi materiale locale și naturale, precum lemn, piatră, țesături tradiționale și alte materiale specifice zonei. Procesul de fabricație: Meșteșugarii vor crea fiecare produs manual, iar calitatea fiecărui obiect va fi monitorizată pentru a asigura un standard ridicat.
  • Produse naturale ecologice: Acestea vor fi produse de mici producători locali, care respectă standardele ecologice și de sustenabilitate. Categorii de produse: Alimente (miere, gemuri, sucuri), cosmetice (creme, uleiuri esențiale), sau alte produse tradiționale (ceaiuri).

Colaborarea cu producătorii: Fiecare produs va fi livrat de la producătorii autohtoni, iar echipa va asigura că sunt respectate standardele ecologice și de calitate necesare.

Produsele vor fi promovate prin intermediul proiectului Tărâmul Seren și vor fi vândute prin mai multe canale: online, în spațiile fizice ale proiectului și în cadrul evenimentelor de promovare turistică.

    • Online: Vom utiliza rețelele de socializare, un website dedicat și campanii de marketing pentru a atrage clienții interesați de produsele ecologice și tradiționale.
    • Evenimente și târguri: Vom organiza evenimente de promovare în cadrul proiectului, unde vizitatorii vor putea achiziționa produsele.
    • Suveniruri: Produsele vor fi branduite cu logo-ul "Tărâmul Seren" pentru a le da un caracter distinctiv și pentru a atrage turiștii care vor să cumpere suveniruri cu tematică deosebită.

Pentru a asigura sustenabilitatea financiară a proiectului Tărâmul Seren, se va implementa un model de vânzare prin care întreprinderea socială va obține un procentaj din veniturile obținute din vânzarea produselor.

  • Comisioane pentru întreprinderea socială: Proiectul va colecta un comision din vânzările realizate de suveniruri și produse ecologice, care va contribui la susținerea activităților sociale (educație nonformală, consiliere, integrarea socială a persoanelor cu nevoi speciale etc.).
  • Sprijin pentru producători locali: Producătorii autohtoni vor beneficia de un preț corect pentru produsele lor, iar comisionul va fi negociat astfel încât să fie profitabil atât pentru ei, cât și pentru proiect. Acest model asigură o colaborare echitabilă și durabilă între producători și întreprinderea socială.

Pentru a asigura succesul pe termen lung, se va implementa un sistem de control al calității pentru fiecare tip de produs:

Suveniruri handmade: Fiecare produs va fi verificat pentru a asigura standardele de calitate ale meșteșugului și siguranța materialelor folosite.

Produse ecologice: Producătorii vor respecta standardele ecologice, iar produsul final va fi testat pentru a se asigura că este sigur și de înaltă calitate.

De asemenea, impactul social și economic al proiectului va fi evaluat periodic, pentru a urmări progresul sustenabilității și succesul în integrarea comunității locale.

Beneficii pentru comunitate

  • Susținerea producătorilor locali: Proiectul ajută micii producători și meșteșugari din zonă să își valorifice produsele, să acceseze piețe mai largi și să își crească veniturile.
  • Creșterea sustenabilității proiectului: Veniturile obținute din vânzarea produselor contribuie la finanțarea altor activități educaționale și sociale, inclusiv consiliere psihologică și programe de educație nonformală.
  • Promovarea turismului local: Produsele branduite cu logo-ul "Tărâmul Seren" vor atrage turiști, contribuind la creșterea turismului și vizibilității zonei.

Acest model de producție și vânzare de produse ecologice și handmade, în colaborare cu meșteșugari locali și producători autohtoni, contribuie la dezvoltarea durabilă a comunității și la susținerea unui proiect social responsabil și sustenabil.

 

Organigrama propusă:

  1. Administrator / Fondator
    • Responsabilități principale:
      • Viziune strategică și luarea deciziilor pe termen lung.
      • Coordonarea întregii activități a întreprinderii sociale.
      • Găsirea și implementarea de noi surse de finanțare și parteneriate.
      • Supravegherea activităților educaționale, de consiliere și de marketing.
      • Reprezentarea întreprinderii în relațiile externe cu autoritățile, partenerii și sponsorii.
  2. Asistent Social
    • Responsabilități principale:
      • Oferirea de consiliere și suport pentru comunitatea locală, cu accent pe familii și persoane aflate în dificultate.
      • Organizarea și coordonarea activităților de integrare socială pentru persoanele cu nevoi speciale și alte grupuri vulnerabile.
      • Identificarea și sprijinirea cazurilor de risc (abuz, violență domestică, excluziune socială).
      • Colaborarea cu alte instituții de asistență socială, spitale și organizații non-guvernamentale pentru a oferi ajutor suplimentar.
      • Organizarea de sesiuni de educație socială și prevenire pentru membrii comunității.
  3. Asistent Manager cu Nevoi Speciale
    • Responsabilități principale:
      • Gestionarea activităților administrative și logistice ale întreprinderii sociale.
      • Suport în organizarea și implementarea programelor educaționale și de consiliere pentru copii și adulți.
      • Coordonarea și gestionarea programelor educaționale și a atelierelor de formare continuă.
      • Asigurarea unui mediu de lucru incluziv și accesibil pentru toți membrii echipei, inclusiv pentru persoanele cu nevoi speciale.
      • Monitorizarea procesului de implementare a activităților și realizarea raportărilor pentru fondatori și autorități.
  4. Agent Marketing cu Nevoi Speciale
    • Responsabilități principale:
      • Promovarea activităților întreprinderii sociale pe diverse platforme (online și offline), inclusiv marketingul produselor și serviciilor vândute.
      • Crearea de campanii de marketing și comunicare, prin care să se atragă vizitatori, clienți și sponsori.
      • Dezvoltarea și implementarea strategiilor de atragere a turiștilor pentru punctul turistic „Tărâmul Seren”.
      • Crearea și gestionarea conținutului pe site-ul web și pe rețelele sociale ale întreprinderii, promovându-se produsele locale și activitățile educaționale.
      • Stabilirea de parteneriate cu alte organizații sau întreprinderi pentru a extinde rețeaua de promovare.

Fluxul de comunicare și colaborare:

  • Administrator / Fondator va coordona toate activitățile strategice, iar toți membrii echipei vor lucra direct cu acesta pentru a asigura implementarea eficientă a proiectelor. Fondatorul va fi principalul punct de legătură cu autoritățile, partenerii externi și alți actori relevanți.
  • Asistentul Social va colabora strâns cu Asistentul Manager și Agentul Marketing, asigurându-se că activitățile educaționale și de consiliere sunt accesibile și relevante pentru toți beneficiarii.
  • Asistentul Manager va lucra îndeaproape cu toți membrii echipei pentru a organiza și implementa activitățile educaționale, asigurându-se că toate resursele necesare sunt disponibile și eficient gestionate.
  • Agentul Marketing va răspunde pentru atragerea resurselor financiare și promovarea întreprinderii sociale, lucrând cu echipele educaționale și de consiliere pentru a crea campanii și mesaje care să ajungă la publicul țintă.

Colaborare interdisciplinară:
Echipele de educație, consiliere și marketing vor colabora pentru a asigura succesul inițiativelor întreprinderii, iar deciziile vor fi luate împreună, într-o manieră colectivă, pentru a reflecta nevoile și valorile comunității.

Flexibilitatea muncii:
Având în vedere diversitatea echipei și specificitatea nevoilor fiecărei persoane, programul de lucru va fi flexibil, oferind susținere personalizată pentru toți membrii echipei.

 

Membrii asociați ai proiectului Tărâmul Seren (fie că sunt meșteșugari, producători locali, angajați sau voluntari) au propriile interese care pot include:

Creșterea veniturilor personale: Producătorii locali sau meșteșugarii își pot vinde produsele prin intermediul întreprinderii sociale și pot beneficia de o piață mai largă, ceea ce le poate îmbunătăți veniturile.

Oportunități educaționale și de formare: Membrii echipei pot beneficia de formare profesională continuă în domenii precum consilierea psihologică, educația antreprenorială, și marketingul social.

Integrarea socială: Membrii cu nevoi speciale, de exemplu, pot găsi un loc de muncă sau activități semnificative în cadrul întreprinderii sociale, care le îmbunătățesc integrarea în societate.

Sprijin social și comunitar: Membrii asociați pot beneficia de un sprijin emoțional și profesional, în special în cadrul activităților de consiliere psihologică sau de dezvoltare personală.

Interesele colectivității sau ale comunității locale în care se desfășoară proiectul Tărâmul Seren pot include:

Creșterea economică locală: Proiectul poate contribui la dezvoltarea economică a zonei prin crearea de locuri de muncă pentru localnici, susținerea micilor producători și meșteșugari locali, și promovarea turismului ecologic.

Reducerea excluziunii sociale: Proiectul are potențialul de a sprijini grupurile vulnerabile (de exemplu, familii monoparentale, persoane cu dizabilități, tineri din medii defavorizate) prin activități educaționale și consiliere psihologică, oferindu-le oportunități de integrare socială și profesională.

Promovarea unui stil de viață sănătos și sustenabil: Produsele ecologice și activitățile educaționale promovează comportamente sustenabile și sănătoase în comunitate, educând oamenii cu privire la importanța protecției mediului și alimentației sănătoase.

Crearea unui centru de turism responsabil: Proiectul poate contribui la dezvoltarea turismului sustenabil în zonă, atrăgând vizitatori interesați de tradițiile locale, produsele ecologice și educația holistică.

Convergența între interesele membrilor asociați și interesele comunității apare atunci când activitățile întreprinderii sociale răspund atât nevoilor individuale ale membrilor, cât și celor colective ale comunității. Iată câteva exemple concrete:

Sprijin pentru meșteșugari și producători locali: Membrii asociați care sunt meșteșugari sau mici producători beneficiază direct desprijinul oferit de întreprinderea socială, având oportunitatea de a-și vinde produsele pe o piață mai mare și de a-și îmbunătăți veniturile, în timp ce comunitatea beneficiază de o diversificare economică și de promovarea tradițiilor locale.

Formare profesională și educație: Membrii care beneficiază de formare în educația antreprenorială, financiară și de consiliere psihologică sunt mai bine pregătiți să contribuie la dezvoltarea sustenabilă a comunității. Aceste activități educaționale nu doar că ajută membrii să își îmbunătățească viața, dar au și un impact pozitiv asupra comunității prin formarea unor lideri locali și antreprenori.

Susținerea celor cu nevoi speciale: Membrii cu nevoi speciale (asistent social și asistent manager cu nevoi speciale) se integrează activ în echipă, oferind sprijin celor care au nevoie și contribuind la dezvoltarea unei comunități incluzive, ceea ce sprijină integrarea socială și reduce stigma asociată cu dizabilitățile.

Turismul ecologic și educația holistică: Activitățile educaționale, cum ar fi atelierele de educație financiară și consilierea psihologică, sunt complementate de experiențe turistice care promovează un stil de viață sănătos și sustenabil, ceea ce atrage vizitatori și crește interesul pentru produsele ecologice și tradiționale.

Astfel, prin implicarea activă a tuturor membrilor în activitățile întreprinderii sociale, se realizează o legătură strânsă între interesele individuale ale celor implicați și obiectivele generale ale comunității. În acest fel, se creează un impact durabil, unde fiecare membru beneficiază de sprijin și oportunități de dezvoltare personală și profesională, iar comunitatea se dezvoltă pe plan economic, social și cultural. Convergența dintre aceste interese contribuie la consolidarea proiectului Tărâmul Seren și la asigurarea unei sustenabilități pe termen lung

 

În cadrul întreprinderii sociale Serenity Land – Tărâmul Seren, controlul democratic al membrilor și un proces decizional transparent și responsabil sunt esențiale pentru asigurarea unei bune funcționări și pentru garantarea faptului că activitățile întreprinderii sunt în concordanță cu scopurile sociale și comunitare. Aceste principii contribuie la sustenabilitatea și eficiența proiectului și sunt esențiale pentru integrarea și responsabilizarea tuturor membrilor în activitățile întreprinderii.

Controlul democratic al membrilor este un pilon al managementului întreprinderii sociale, asigurându-se că fiecare membru are un cuvânt de spus în direcția și deciziile care sunt luate în cadrul organizației. În Tărâmul Seren, acest control se realizează prin:

  • Participarea activă a membrilor în procesul decizional: Toți membrii echipei, de la administrator la asistenți sociali, manageri și agenți de marketing, vor fi implicați în întâlniri periodice pentru a discuta direcțiile strategice, activitățile educaționale și de consiliere, și orice alte decizii care afectează desfășurarea activităților.
  • Votul democratic: Deciziile importante ale organizației, inclusiv cele legate de modificarea activităților, alocarea resurselor financiare sau implementarea unor proiecte noi, vor fi supuse votului tuturor membrilor. Fiecare membru va avea o voce egală în procesul decizional, asigurând astfel transparență și echitate.
  • Rotirea responsabilităților: Pentru a încuraja implicarea activă a tuturor membrilor, rolurile și responsabilitățile se vor rota periodic, astfel încât fiecare să înțeleagă și să contribuie la diferite aspecte ale activității întreprinderii sociale. Acest lucru contribuie la promovarea unui sentiment de apartenență și responsabilitate colectivă.

Un proces decizional transparent este esențial pentru a câștiga și menține încrederea membrilor și a comunității, precum și pentru a asigura alinierea activităților întreprinderii sociale cu obiectivele sale sociale. La Tărâmul Seren, transparența în procesul decizional se asigură prin:

Comunicarea clară a obiectivelor și deciziilor: Toți membrii vor fi informați cu privire la obiectivele pe termen scurt și lung ale întreprinderii sociale, precum și la procesul decizional și orice schimbări strategice importante. Aceste informații vor fi transmise prin întâlniri regulate și prin comunicări interne.

Publicarea și distribuirea rapoartelor financiare: Raportările financiare și bugetele vor fi deschise și disponibile pentru toți membrii, asigurând astfel o transparență completă privind utilizarea resurselor financiare și economice ale întreprinderii sociale.

Întâlniri și sesiuni de feedback: Pe lângă întâlnirile periodice de decizie, vor exista sesiuni de feedback în care toți membrii vor avea oportunitatea de a exprima opinii și sugestii. Aceste sesiuni vor fi un canal prin care orice problemă poate fi identificată și soluționată într-un mod colaborativ.

Activitățile întreprinderii sociale Tărâmul Seren sunt gândite și implementate în mod responsabil, având întotdeauna în vedere interesul colectivității și al grupurilor vulnerabile. Aceasta înseamnă că deciziile luate sunt orientate spre beneficiul general al comunității și nu doar al indivizilor din cadrul întreprinderii sociale. Responsabilitatea se manifestă prin:

Orientarea spre misiunea socială: Toate activitățile desfășurate de întreprinderea socială sunt aliniate cu obiectivul principal de a sprijini integrarea socială și economică a persoanelor vulnerabile din comunitate. Prin educație, consiliere psihologică, și activități antreprenoriale, întreprinderea va contribui direct la îmbunătățirea calității vieții comunității locale.

Măsurarea impactului asupra comunității: Vor fi stabilite indicatori și obiective clare pentru a evalua impactul activităților întreprinderii asupra comunității. Acestea vor fi monitorizate și ajustate în funcție de rezultatele obținute, pentru a asigura că activitățile desfășurate sunt în concordanță cu nevoile și așteptările comunității.

Feedback și ajustare continuă: Deciziile nu sunt considerate finale, ci sunt supuse unei evaluări periodice. Prin colectarea constantă de feedback din partea beneficiarilor și a altor membri ai comunității, activitățile și procesele vor fi îmbunătățite continuu pentru a servi mai bine interesele colectivității.

Pentru a asigura un proces decizional cu adevărat responsabil și în interesul colectivității, întreprinderea socială Tărâmul Seren va colabora cu diverse părți externe relevante:

Parteneri locali și autorități publice: Colaborarea cu autoritățile locale, instituțiile educaționale, organizațiile non-guvernamentale și alte entități va asigura alinierea activităților întreprinderii sociale cu nevoile comunității și va facilita obținerea de resurse externe.

Colaboratori și furnizori locali: Meșteșugarii, producătorii locali și furnizorii vor avea un cuvânt de spus în deciziile care îi privesc direct. Colaborarea strânsă cu aceștia va permite ajustarea activităților pentru a răspunde nevoilor și cerințelor lor, dar și pentru a sprijini dezvoltarea economică locală.

Prin implementarea unui control democratic al membrilor și a unui proces decizional transparent și responsabil, întreprinderea socială Tărâmul Seren va asigura că activitățile și resursele sunt utilizate eficient, iar interesele atât ale membrilor, cât și ale comunității sunt îndeplinite. Acest model de guvernanță participativă contribuie la creșterea încrederii și a sprijinului comunității pentru proiect și la realizarea obiectivelor sociale și economice pe termen lung.

 

 

 

Acest plan de afaceri v-a fost prezentat de Margareta Neron

 

 

TĂRÂMUL SEREN – SERENITY LAND

Ciprian But

Planul de afaceri al proiectului „Tărâmul Seren – Serenity Land” este, fără doar și poate, o viziune inspirațională și complexă, care mi-a plăcut foarte mult și m-a impresionat profund. Este rar să întâlnești un proiect social construit cu atâta grijă, cu o atenție reală la detalii, la nevoile autentice ale comunității, dar mai ales cu un suflet cald pus în fiecare pilon al dezvoltării. Ceea ce Margareta a reușit să creeze prin această inițiativă depășește dimensiunea unui simplu demers antreprenorial – este o misiune de viață, un angajament față de binele comun și o pledoarie pentru armonie, echilibru și dezvoltare umană autentică.

Într-o societate tot mai agitată, în care provocările emoționale, sociale și economice se multiplică, prezența psihologului devine nu doar utilă, ci absolut esențială. Psihologii sunt, astăzi, adevărați gardieni ai sănătății mentale și relaționale, sprijinind nu doar individul în drumul său interior, ci și comunitățile în întregul lor, mai ales dacă beneficiari provin din medii defavorizare și sunt excluși din punct de vedere social, din anumite motive. Faptul că acest proiect include consiliere psihologică individuală, de grup, familială și de cuplu, pentru copii, adolescenți și părinți, reflectă o înțelegere profundă a complexității vieții de zi cu zi și o reală preocupare pentru sănătatea emoțională a fiecărui membru al comunității. Deși nu este perceput destul de bine încă în mediul rural, consider că avem nevoie cât mai mult de o persoană cu care să povestim, să ne exteriorizăm, să ne zicem problemele, și poate cel mai important să ne înțeleagă.

Dar poate și mai emoționant este modul în care proiectul integrează educația non-formală, sprijinul profesional și turismul sustenabil într-o singură poveste coerentă și plină de sens. Atelierele educaționale, seminariale de orientare vocațională, sprijinul pentru tinerii antreprenori, promovarea producătorilor locali și, nu în ultimul rând, componentele artistice și ecologice ale proiectului conturează o viziune în care fiecare om contează, fiecare resursă e prețuită și fiecare pas e făcut cu responsabilitate față de viitor. Margareta merită toate felicitările pentru acest efort mare, prin care dorește să își transpună toate studiile făcute de-a lungul anilor în a crea bunăstare și a readuce zâmbetul persoanelor nu atât de norocoase. A reușit să transforme o idee generoasă într-un plan bine structurat, cu obiective clare și intervenții adaptate nevoilor reale. Tărâmul Seren nu este doar un spațiu fizic, ci un model de implicare comunitară, de educație integrată și de dezvoltare durabilă. Este un tărâm al speranței, construit cu iubire, profesionalism și o profundă cunoaștere a sufletului uman.

Într-o lume care are din ce în ce mai multă nevoie de sens, „Tărâmul Seren” vine ca o gură de aer proaspăt – o dovadă că schimbarea începe cu oameni dedicați și că psihologii rămân o necesitate vitală a zilelor noastre, chiar și în zonele rurale.

Cu toată aprecierea,
Ciprian But

Întrebări
0
Răspunsuri
0
Postări
0

Sorina Tocaci

O viziune pe care o recunoști din inimă

Proiectul Tărâmul Seren – Serenity Land este unul dintre acele demersuri în care nu te implici doar profesional. Îl simți. Îl recunoști ca fiind o construcție a sufletului uman, un model născut nu din nevoia de a face un bine abstract, ci dintr-un contact profund cu realitatea – cu vulnerabilitatea, cu frustrarea, cu lipsurile sistemului clasic. Este un proiect care îți arată, aproape poetic, că dezvoltarea personală și comunitară poate avea un fir narativ blând și transformator.

Am urmărit cu atenție acest proiect, în mod constant, iar ceea ce mi-a devenit clar este faptul că el nu propune doar o alternativă educațională sau psihologică. Propune o nouă paradigmă de dezvoltare rurală, în care oamenii devin eroii propriei povești. De aceea, această contribuție mea se va axa pe ceea ce consider că ar putea aduce un plus de perspectivă și valoare adăugată într-un proiect deja solid.

Propuneri noi și complementare

a. Ecosistem de „fraternitate comunitară”

Dezvoltarea unei comunități de sprijin între beneficiari: părinți care au trecut prin procesul Serenity Land să devină mentori pentru alți părinți nou-intrați. Adolescenții care au beneficiat de consiliere să fie ghidați să creeze grupuri de inițiativă sau “cercuri de ascultare”. Nu doar echipa sprijină comunitatea, ci și comunitatea se auto-susține. Acest mecanism generează apartenență, loialitate și reduce riscul recăderii emoționale după încheierea sprijinului formal.

b. Grădina Comunitară a Serenității

Un spațiu fizic, mic, dar cu un potențial uriaș: o grădină de legume și plante aromatice, întreținută de copii și părinți împreună. Integrarea agriculturii educaționale și a lucrului cu pământul poate aduce:

  • învățare practică,
  • coeziune între generații,
  • posibilitate de venit mic simbolic (vânzarea surplusului),
  • un cadru ideal pentru terapie prin natură.

c. Mini-programe pentru părinți „anonimi”

Nu toți părinții din medii dificile vor veni la cursuri sau consiliere. Pentru ei, Serenity Land poate construi un format de micro-intervenții anonime, sub forma unor:

  • podcasturi scurte,
  • scrisori de „încurajare pentru părinți” distribuite în școli/localități,
  • broșuri ilustrate simplu (inclusiv pentru cei cu alfabetizare scăzută).

Acești părinți nu trebuie să fie pierduți din schemă doar pentru că nu vin în spațiul formal.

d. “Ziua Ușilor Deschise pentru Empatie”

Un eveniment anual în care copii, părinți, profesori, autorități locale vin să participe ca egali în ateliere, activități creative sau momente de împărtășire. Este o formă prin care comunitatea nu doar vede proiectul, ci se simte parte din el.

Aspecte contradictorii – o privire realistă

a. Răbdarea vs. Urgența

Într-un spațiu vulnerabil, totul pare urgent: abandonul școlar, suferința emoțională, lipsa resurselor. Însă proiectul presupune răbdare, ritm propriu, încredere câștigată în timp. Tensiunea dintre urgență și construcția lentă a încrederii poate duce la frustrări sau percepții greșite („nu se face destul”). E important să fie explicată natura transformării lente.

b. Proiecția ideală asupra beneficiarilor

Se poate ajunge la o percepție idealizantă: „copiii din proiect vor deveni lideri comunitari, părinții vor ieși din criză”. Dar realitatea arată că uneori schimbarea e subtilă: o mamă începe să vorbească mai calm cu copilul, un adolescent alege să termine liceul în loc să abandoneze. Micile victorii trebuie recunoscute, fără presiunea de a produce „povești de succes spectaculoase”.

c. Profesionalism vs. autenticitate

Proiectul este profund uman, dar trebuie să rămână ancorat în profesionalism. Este o linie fină între a fi aproape de oameni și a păstra limite sănătoase. Uneori, dorința de a ajuta poate duce la supraimplicare emoțională a echipei, ceea ce, pe termen lung, produce epuizare și dezechilibru.

 Riscuri relevante și cum pot fi gestionate

a. „Efectul tunel” – când proiectul devine singura soluție

Există riscul ca unii beneficiari sau chiar autorități să perceapă Serenity Land ca „soluția unică” pentru toate problemele din comunitate. Această dependență este periculoasă. De aceea, trebuie încurajată diversificarea actorilor locali și stimularea altor inițiative complementare.

b. Excluderea involuntară a celor mai retrași

Paradoxal, uneori cei care au cea mai mare nevoie de sprijin sunt cei mai greu de abordat – retrași, tăcuți, temători. Aceștia pot rămâne în afara vizibilității proiectului. Este necesar un sistem de identificare indirectă (prin colaborare cu școli, medici de familie, vecini).

c. Impactul pe termen lung

O întrebare inevitabilă: „Ce se întâmplă după cei doi-trei ani de implementare?” Pentru a evita un efect de „praf de stele” (totul dispare după finalul finanțării), trebuie conceput un plan de tranziție spre autonomie locală: cofinanțare locală, preluarea de către școli a unor componente, formarea liderilor comunitari.

 

 Oportunități – dincolo de granițe și modele clasice

a. Serenity Land – un spațiu de cercetare aplicată

Proiectul poate deveni un laborator viu de bune practici în educație alternativă, parenting în medii defavorizate, și consiliere comunitară. Universitățile pot fi parteneri în crearea unor studii de caz, evaluări longitudinale și cercetări inovatoare.

b. Brand de economie socială

Produsele asociate proiectului (suveniruri, obiecte artizanale, materiale educaționale) pot fi dezvoltate sub un brand propriu, puternic: „Serenity – educație care vindecă”. Acesta poate deveni un brand etic, în care cumpărătorii știu că achiziționează „cu suflet”.

c. Serenity Hub – extindere în alte județe

Odată validat modelul, se pot crea Serenity Hubs în alte comune sau județe. Fiecare cu particularitatea sa, dar respectând același ADN: grijă, integrare, creativitate, blândețe.

d. Diplomă de cetățenie comunitară pentru adolescenți

Un program inovator prin care adolescenții care se implică în activități educaționale și sociale primesc o „Diplomă de Cetățean Activ”. Acest document, simbolic, le recunoaște implicarea și poate fi integrat în portofoliul lor educațional – un instrument de validare socială și încredere în sine.

Întrebări
0
Răspunsuri
0
Postări
0

Loredana But

Bună  Margareta,

 

Mă bucur profund că am ocazia să citesc acest plan de afaceri, scris cu atât de mult suflet și clarviziune. Se simte în fiecare paragraf pasiunea și dedicarea față de oameni, față de copii și față de nevoile reale ale unei comunități adesea ignorate. Este un proiect care mi-a atins inima și în care cred cu tărie că poate schimba vieți. Tocmai de aceea, vin cu o contribuție sinceră și asumată – cu idei, întrebări, riscuri, oportunități – din dorința de a susține acest vis și a-l duce cât mai aproape de realitate.

PROPUNERI

  1. Crearea unei rețele de voluntari locali și regionali
    Implicarea liceenilor, studenților la psihologie, pedagogie sau asistență socială poate aduce un plus de energie și implicare în activități precum atelierele în aer liber sau în sprijinul logistic al evenimentelor. Un parteneriat cu universitățile ar putea genera un flux constant de voluntari în practică, iar ei la rândul lor ar putea beneficia de mentorat profesional.
  2. Înregistrarea poveștii Tărâmului Seren ca marcă și dezvoltarea unui audiobook
    Povestea în sine este un nucleu magic al proiectului – ar fi minunat să o valorifici și într-un format audio, cu vocile unor copii sau actori locali, pentru a putea fi ascultată la activități sau oferită ca material educațional. Înregistrarea ei ca marcă ar ajuta pe viitor în protejarea identității proiectului.
  3. Crearea unei aplicații mobile sau platforme digitale interactive
    În special pentru adolescenți, o platformă online unde să regăsească ateliere, cursuri înregistrate, materiale de autocunoaștere, poate reprezenta o punte între activitățile din teren și realitatea digitală în care trăim. Aceasta ar putea sprijini continuitatea în afara sesiunilor fizice.
  4. Cooptarea unor mentori din mediul artistic și antreprenorial
    Printr-un program de tip „mentor pentru o zi”, artiști, muzicieni, designeri sau mici antreprenori ar putea deveni faruri de inspirație pentru copii și tineri, arătându-le modele reale și tangibile de reușită în viață, dincolo de discursuri teoretice.

ASPECTE CONTRADICTORII

Echilibrul între componenta educațională și cea turistică:
Deși ideea unei componente turistice (Tărâmul Seren – spațiu educațional recreativ) este valoroasă, există riscul ca aceasta să deturneze atenția și resursele de la misiunea principală – sprijinul social și psihologic. Poate ar fi util să existe o etapizare clară: mai întâi consolidarea bazei educaționale și sociale, apoi dezvoltarea dimensiunii turistice, doar dacă aceasta aduce plus valoare directă.

Volumul mare de activități într-un timp relativ scurt:
Din plan reiese o densitate foarte mare de activități, ceea ce este minunat din perspectiva viziunii, dar ar putea deveni dificil de implementat logistic și emoțional. Poate ar fi util să prioritizezi pilonii pe etape și să faci o pilotare graduală, cu feedback intermediar.

RISCURI IDENTIFICATE

Dependenta de finanțări externe și sustenabilitate pe termen lung
Un astfel de proiect necesită susținere constantă. Lipsa unor surse stabile de venit (ex. donații, parteneriate comerciale solide, crowdfunding periodic) ar putea pune în pericol continuitatea. Recomand dezvoltarea unui plan de sustenabilitate financiară pe 3-5 ani, poate chiar cu un fond de rezervă constituit din veniturile Cufărului Magic sau Cămării Fermecate.

Lipsa specialiștilor disponibili în mediul rural
În special pentru consilierea psihologică, pot apărea dificultăți în găsirea unor profesioniști dispuși să se relocheze sau să facă naveta în zonele rurale. Propun organizarea de sesiuni online sau hibride, ca soluție complementară.

Epuizarea echipei și a fondatorului
Dincolo de planuri, în spatele acestui proiect este un om – tu. Tu porți pe umeri o viziune mare și complexă, care va necesita nu doar resurse financiare, ci și multă susținere emoțională și echipă de încredere. E important să te protejezi pe tine, ca resursă a proiectului. Propun să incluzi în echipă și un coordonator operațional sau un asistent de implementare pe termen mediu.

OPORTUNITĂȚI

Extinderea modelului în alte comunități rurale
Dacă acest model funcționează, ar putea deveni un exemplu replicabil la nivel național. Se poate crea o rețea Serenity Land, unde fiecare comunitate își adaptează povestea și specificul local, păstrând valorile nucleu.

Colaborare cu autoritățile în proiecte educaționale pilot
Împreună cu ISJ (Inspectoratul Școlar Județean) sau cu primăriile, ai putea propune ca activitățile nonformale ale Tărâmului Seren să fie recunoscute drept activități complementare la educația formală, sau chiar incluse în cadrul „Școala altfel”.

Crearea unei edituri proprii
Cartea Serenity Land este doar începutul. Pe viitor, poți crea o micro-editură în cadrul întreprinderii sociale, unde să publici materiale educaționale, povești scrise de copii sau lucrări ale beneficiarilor – devenind o voce autentică a comunității.

Îți spun cu toată sinceritatea că ceea ce ai construit în jurul Tărâmului Seren este mai mult decât un plan de afaceri. Este o declarație de credință în om, în comunitate și în puterea vindecătoare a educației și a sufletului. Este un proiect care merită toată susținerea posibilă. Cu o strategie clară de etapizare, cu prioritizarea resurselor și protejarea ritmului uman al echipei, acest vis poate deveni o realitate profund transformatoare.

 

Cu admirație și drag,
Loredana

Întrebări
0
Răspunsuri
0
Postări
0