ARIPILE COPILĂRIEI ...
 
Notifications
Clear all

ARIPILE COPILĂRIEI VESELE

Misiunea socială/programele sociale ale întreprinderii sociale       

 

 

Societatea așa-zisă „modernă” a zilelor noastre devine din ce în ce mai superficială, în special în rândul tinerilor părinți, care, datorită noului model de parenting și a lipsei de timp deopotrivă, ancorați fiind în muncă casnică, job, soț/soție, copil, grijile zilei de zi cu zi etc., au ajuns lipsiți de energie. Iar, din cauza burnout-ului fizic și psihic, aceștia își pasează responsabilitatea creșterii și educării copiilor lor altor instituții (creșă, grădiniță, școală), încât uită, de fapt, că sensul de a fi prezent în primii ani din viața copiilor lor este esențial și poate avea urmări pentru tot restul vieții!!

Din păcate, această problemă socială nu poate fi observată imediat de tinerele generații de părinți. Mai mult decât atât, ajung să se prefacă că „NU” văd comportamentul negativ al copiilor lor – comportament pe care aceștia nu îl observă sau, mai bine zis, îl ignoră, dar care, de fapt, este o alarmă pentru părintele care ar trebui să înțeleagă că aceste absențe duc tocmai către o deviere ce poate avea un impact negativ asupra copilului și, mai apoi, asupra întregii generații de copii.

Părintele din societatea modernă consideră că lipsa prezenței sale și a implicării reale în viața de zi cu zi a copilului său se poate compensa prin umplerea coșurilor cu jucării în camera copilului, unde oricum dulapurile sunt deja pline cu jucării de toate felurile. Și, mai mult decât atât, simțindu-se deja vinovat pentru absența sa personală din viața puiului său, acesta ajunge să accepte comportamente deviante, cu efect negativ în timp, asupra altor copii, cât și asupra societății. Astfel, bullying-ul nu i se mai pare dăunător, atâta timp cât propriul copil nu este lezat emoțional. Prin urmare, consideră că tolerând și neacceptând realitatea, poate ascunde tot ce este negativ, trecând din extrema copilăriei de demult – copilărie în care erai pedepsit pentru orice – în extrema modernă, „aceea de acceptare a bullying-ului și a rănirii emoționale a persoanei din jur”, comportament total lipsit de empatie, egoist, creat în văzul lumii de „suprafață”, o lume în care toate sunt minunate, unde toată lumea e fericită și unde mereu altul este de vină – o lume pe cât de frumoasă la exterior, pe atât de tristă și goală la interior...

În calitate de părinte a doi copii – tată de băiat de 2 anișori și fetiță de 7 ani – consider că societatea devine tot mai periculoasă pentru copiii mei, cât și pentru generația lor, care, din punctul meu de vedere, devine din ce în ce mai expusă pericolelor. O societate în care doar propria persoană este importantă, iar cel din jur nu ne mai interesează... Triste vremuri, dacă nu intervenim la timp...

Părintele modern crede că bunăstarea materială este cea mai importantă, prin „hrănirea” satisfacției de moment, prin abuzul de achiziții de jucării – acțiune prin care consideră că se va simți el, ca părinte, mai puțin vinovat... Astfel, aceste generații de părinți moderni vor găsi întotdeauna vinovatul oriunde altundeva decât în „propria grădină”... și atunci devin intoleranți la frustrare, antipatici față de persoanele care, timp de 8–9 ore pe zi, au grijă de copilul lor la grădiniță, școală etc. Ne putem imagina că, oarecum, „răzbunarea” față de cadrele didactice poate să apară și din cauza incapacității de a mai gestiona scenele de furie ale copilului, care, din strigăt de ajutor – neavând un model de părinte în fața sa – ajunge forțat să „strige” ajutor prin tot felul de comportamente negative. Ei se simt neiubiți, neînțeleși, neintegrați, lipsiți de valoare.

Să nu mai vorbim de creșterea în masă a copiilor cu dizabilități, de lipsa de responsabilitate și asumare a părinților care au copii cu anumite deficiențe, de societatea care se face că „înțelege și tolerează”, dar care, de fapt, în majoritatea cazurilor, ridică din umeri, ca și cum nimeni nu ar trebui să facă nimic.

Nu pot să rămân inuman. În calitate de părinte de doi copii mici (2 ani și 7 ani), mă simt responsabil și simt totodată că am o misiune în viața asta – aceea de a lăsa ceva în urma mea… un loc mai bun pentru copiii societății zilelor noastre și ai generațiilor care vor veni, în care să cultivăm înțelegerea, toleranța, empatia și iubirea față de copiii mici, dar și empatia față de educația lor și față de tânăra generație de părinți, printre care, din fericire, pot afirma că mă aflu și eu...

Aparținând atât mediului de grădiniță, cât și mediului școlar, datorită copiilor mei, pot să afirm faptul că observ tot mai mulți copii care, încă din primii ani ai vieții lor de colectivitate, au probleme de adaptare. Aceste tinere generații devin tot mai sensibile la schimbări, la empatie, la socializare, din cauza absenței părinților din viața lor de zi cu zi.

Așadar, îmi doresc din suflet să creez o asociație de tip grădiniță care să aibă ca principal obiectiv dezvoltarea armonioasă a copilului mic din fragedă pruncie, integrarea copiilor cu dizabilități în colectivitate, toleranța față de copiii diferiți, armonizarea relației părinte–copil–cadru didactic, susținerea „plasei” de siguranță pentru oamenii cu vocație care vor să schimbe lucrurile aflate pe cale de dispariție: bun-simț, empatie, iubire, înțelegere, răbdare și valori... Avem nevoie de oameni făuritori de bine, iar pentru conștientizarea necesității prezenței noastre, îmi doresc din suflet să implic în această misiune și tinerii părinți ai generației actuale – pe cât de moderne, pe atât de defecte – pentru a conștientiza și a îndrepta, cât se mai poate, problema societății moderne!

Consider că, dacă reușesc să implic părinții în activitățile zilnice de grădiniță, ghidate de educator și psiholog, aceștia vor simți pe propria piele ce înseamnă, de fapt, o nevoie împlinită, o educație cu o fundație sănătoasă. Și voi trezi la viața reală întreaga „pătură” de părinți moderni... prin cultivarea empatiei față de cadrele didactice, față de necesitatea prezenței lor în viața copilului.

Iar în ceea ce privește succesul în atingerea obiectivelor misiunii mele...? Succesul, după mine, este atunci când ajungi să fii în inima cuiva și să rămâi acolo. Atunci poți să te simți cu adevărat de succes – când simți că obiectivul tău a fost realizat prin faptul că ești de neuitat. Succesul se scrie în inima mea, a ta și a celor care fac bine și sunt de neuitat...

Un om ajuns la sufletul copiilor? Un om împlinit.

Îmi doresc să „pregătesc” viitorul copiilor de azi și de mâine... Iar pentru ca această misiune să prindă „aripi”, am nevoie să aduc tânăra generație de părinți alături de cadrele didactice, într-o asociație de tip grădiniță, pentru a le arăta realitatea ce nu se vede din spatele pereților din creșe, grădinițe și școli deopotrivă... Poate reușim să trezim doi, trei, iar mai apoi sute de părinți din această comunitate rurală... și, de ce nu, la o scară mai largă...

Consider că, printr-o educație sănătoasă și prin integrare, putem forma o societate mai bună, în care fiecare copil, indiferent de provocările cu care se confruntă, să se simtă valorizat și acceptat. Și, nu în ultimul rând, să se simtă iubit. Iar atunci când cei mici se simt iubiți, și lumea devine mai empatică, succesul este deja atins, misiunea este îndeplinită!

 

„Cu cât îmbătrânesc, cu atât simt mai profund că puținele bucurii ale copilăriei sunt cele mai bune pe care ți le poate da viața.”

 

Problema socială a cărei rezolvare constituie misiunea socială a întreprinderii: categoriile de persoane cărora li se adresează întreprinderea socială respectivă și nevoile sociale ale acestora, zona geografică, problema comunitară/de mediu pe care încearcă să o rezolve întreprinderea

 

    În societatea contemporană, copiii se confruntă cu tot mai multe dificultăți de adaptare, iar aceste provocări sunt din ce în ce mai evidente în comportamentele lor, afectându-le dezvoltarea emoțională și socială. Într-un context de stres continuu, copiii se află sub presiunea unei vieți agitate, în care anxietatea, depresia și alte tulburări psihosomatice devin realități cu care se confruntă mult prea des.

Acest fenomen este direct legat de absența unei comunicări eficiente și a unui parteneriat real între părinți și cadrele didactice. Fără o colaborare activă și constantă între cei care sunt responsabili de educația copiilor, aceștia rămân într-un cerc vicios al neînțelegerii și al lipsei de sprijin. Din păcate, în multe cazuri, copiii nu sunt susținuți în mod corespunzător atât acasă, cât și la școală, iar efectele negative ale acestui dezechilibru devin tot mai greu de gestionat.

În lipsa unei interacțiuni constante între părinți și profesori, copiii devin vulnerabili la izolarea socială, la anxietăți severe și, în unele cazuri, la comportamente distructive care agravează aceste probleme.

Copiii nu învață cum să se adapteze la viața reală, nu sunt capabili să se integreze în colectivități și, mai grav, nu au resursele emoționale necesare pentru a face față provocărilor cotidiene.

Într-o societate în care părinții sunt adesea prea ocupați cu munca sau cu problemele personale pentru a se implica în mod activ în viața copiilor lor, iar cadrele didactice nu dispun de suficientă autoritate pentru a interveni eficient, copiii ajung să simtă o pierdere a reperelor. Lipsa unui sprijin constant în educația lor, din partea celor care ar trebui să îi ghideze, creează un dezechilibru emoțional considerabil.

Un alt aspect al acestei probleme sociale este faptul că, fără un cadru educațional care să fie activ implicat în dezvoltarea personală a copilului, acesta nu poate învăța despre valori fundamentale, despre respect, empatie și despre cum să își gestioneze propriile emoții. În aceste condiții, copiii devin tot mai izolați din punct de vedere social și emoțional, iar impactul acestor deficiențe educaționale va fi resimțit pe termen lung.

 

Este esențial ca părinții și cadrele didactice să colaboreze mai mult și mai eficient, pentru a crea un mediu educațional sănătos, care să sprijine dezvoltarea armonioasă a copiilor. Așadar, este nevoie urgentă de o schimbare de mentalitate și de o mai mare responsabilitate din partea tuturor celor implicați în educația copiilor. Numai printr-o colaborare reală și susținută între părinți, profesori și autorități, copiii pot depăși obstacolele psihologice și emoționale cu care se confruntă și pot deveni adulți echilibrați, capabili să facă față provocărilor unei lumi tot mai complexe.

 

Descrierea produsului/produselor, serviciului/serviciilor, respectiv a lucrării/lucrărilor care vor face obiectul activității întreprinderilor sociale, inclusiv întreprinderilor sociale de inserție

 

 

 

Serviciile pe care Asociația „Aripile Copilăriei Vesele” și le propune includ crearea unui centru de tip grădiniță socială, care urmărește implicarea părinților în educația și dezvoltarea emoțională a copiilor, astfel încât să se creeze o colaborare și o legătură strânsă între părinte–copil–cadru didactic, în direcția unei dezvoltări emoționale și intelectuale sănătoase a copilului mic.

Acest serviciu este o inițiativă extrem de valoroasă, cu un impact semnificativ asupra dezvoltării sociale și educaționale a copiilor, precum și asupra comunității în ansamblu. Nu doar că sprijină copiii, dar trezește la realitate tânăra generație de părinți aflați sub influența modelului de parenting modern.

Implicarea părinților ajută nu doar la educarea și dezvoltarea celor mici, ci și la formarea unei comunități educaționale de succes, în care toți factorii implicați lucrează împreună pentru binele copilului.

Misiunea noastră este de a crea un mediu de învățare în care fiecare copil este înțeles, susținut și iubit, iar părinții sunt parte activă din acest proces, contribuind astfel la consolidarea valorilor educaționale și la prevenirea problemelor sociale și emoționale pe termen lung.

Prin participarea activă la activitățile zilnice ale grădiniței, părinții pot observa direct cum învață și cum se dezvoltă copiii lor. Acest lucru le permite să înțeleagă mai bine nevoile emoționale și educaționale ale celor mici și să reacționeze corespunzător acasă, consolidând procesul educativ.

Îmbunătățirea relației părinte–copil
Implicarea părinților în activitățile zilnice ale grădiniței ajută la întărirea legăturii afective dintre părinte și copil. Copiii se simt susținuți și încurajați atunci când văd că părinții lor sunt activ implicați în viața lor educațională, ceea ce creează un mediu mai sigur și mai armonios.

Dezvoltarea abilităților sociale
Participând la diverse activități în colectiv, copiii învață să comunice, să colaboreze și să împărtășească. În acest mediu, părinții pot observa cum cei mici se integrează în grupuri, cum gestionează conflictele și cum își dezvoltă încrederea în sine.

Îmbunătățirea abilităților educaționale
Implicarea părinților ajută la întărirea înțelegerii și aplicării principiilor educaționale folosite în grădiniță. Părinții pot învăța tehnici și metode noi pe care le pot aplica acasă pentru a sprijini dezvoltarea copilului în continuare.

Prin acest tip de serviciu, ne dorim să construim o rețea de sprijin între părinți, educatori și copii – un parteneriat care se bazează pe comunicare, înțelegere și colaborare. Aceasta nu doar că sprijină dezvoltarea armonioasă a copiilor, dar contribuie și la formarea unui model educațional integrativ și sustenabil, care poate influența pozitiv întreaga comunitate.

 

Modelul de organizare și funcționare a întreprinderii sociale, cu accent pe modul în care se asigură participarea membrilor și a altor actori interesați, inclusiv persone din grupuri vulnerabile, dacă acestea fac parte din grupurile vizate de întreprindere, la deciziile privind activitățile acesteia și modul în care acesta reflectă principiile prevăzute la art. 4 din Legea nr. 219/2015 privind economia socială

 

Organizarea unei „Asociații Sociale” de tip grădiniță, situată în comuna Giroc, județul Timiș, are ca scop participarea activă a tinerilor părinți și integrarea lor în activitățile zilnice de tip grădiniță, pentru a asigura un mediu educativ și incluziv pentru toți copiii, indiferent de nevoile lor speciale.

Asociația „Aripile Copilăriei” va avea un rol esențial în integrarea părinților în procesul educațional, fiind un pilon important în realizarea misiunii noastre sociale. Implicarea părinților ajută nu doar la educarea și dezvoltarea celor mici, ci și la formarea unei comunități educaționale coezive, în care toți factorii implicați lucrează împreună pentru binele copilului.

Locația unde asociația își va desfășura activitățile zilnice va fi închiriată și va fi amplasată într-o zonă circulată din comuna Giroc, cu puncte de interes în apropiere, astfel încât accesul să fie facil pentru cât mai mulți beneficiari. Vom dispune de o curte mare, cu spațiu verde, astfel încât locația să fie atractivă vizual atât pentru cei mici, cât și pentru părinți. Spațiul va fi dotat corespunzător, atât în interior, cât și în exterior, cu centre de activități potrivite pentru mai multe categorii de vârstă (de la aproximativ 1 an și jumătate până la 6 ani).

Părinții vor putea participa activ la activitățile zilnice din grădinița socială, fiind ghidați de cadrele didactice, astfel încât să poată susține activități didactice pe centre tematice de interes.

Părintele voluntar va „juca” rolul de educator în zilele alese de el, explorând o zi în grădinița socială – o zi în care va avea experiența meseriei de educator. Acesta va fi expus la situațiile reale de zi cu zi din mediul educativ și va avea ocazia să relaționeze cu copii diferiți, nu doar cu propriul copil. Va face echipă cu cadrele didactice și va explora munca într-un grup de copii, va trebui să empatizeze cu aceștia și să îi integreze în grup – prin joc, dar și prin activități educative zilnice. Această provocare îl va ajuta pe părinte să înțeleagă munca istovitoare din spatele „scenei educative”, precum și barierele sociale și judecățile pripite ale paradigmei în care pretindem să primim fără a oferi.

În ceea ce privește componenta asociației, aceasta se va structura astfel:

Consiliul de Administrație: va include profesioniști din domeniul educației, psihologi, specialiști în educație specială, reprezentanți ai părinților, dar și persoane din mediul de afaceri sau social, care doresc să sprijine cauza.

Echipa operativă: formată din educatori, asistenți sociali, psihologi, terapeuți și alți specialiști care colaborează direct cu copiii cu deficiențe.

Voluntari: membri ai comunității sau părinți care doresc să contribuie, unii dintre aceștia fiind implicați activ în activitățile educaționale și de sprijin.

Un aspect esențial în cadrul acestei asociații va fi implicarea activă a părinților în activitățile educaționale. De exemplu, se poate crea un program intitulat „Părinți activi”, care să presupună ca, o dată pe săptămână, un părinte să aibă ocazia să lucreze alături de cadrele didactice, într-o săptămână de activități educaționale zilnice.

Obiective ale programului:

Părintele va înțelege mai bine rutina zilnică a grădiniței și va observa cum sunt integrate activitățile pentru copiii cu deficiențe.

Va învăța tehnici de sprijin direct pentru copiii cu deficiențe și va observa interacțiunile dintre cadrele didactice și aceștia.

Va participa activ la activități educaționale, dar și la activități de terapie (ex: terapie ocupațională, logopedie).

Modul de implementare:

Părintele va fi invitat să participe la activitățile educaționale din grădiniță, implicându-se în activități practice, jocuri educative sau sesiuni terapeutice.

Pe parcursul săptămânii, părintele va lucra sub îndrumarea cadrelor didactice și a specialiștilor, având ocazia să pună întrebări și să discute deschis despre provocări și reușite.

Beneficii pentru părinți:

Vor dobândi o înțelegere profundă a eforturilor depuse de personalul educațional și vor aprecia mai mult provocările zilnice.

Va crește nivelul de empatie al părinților față de educație și procesul de integrare.

Vor învăța metode practice de susținere a copilului acasă și vor putea aplica tehnici similare celor folosite în grădiniță.

Colaborarea cu comunitatea și parteneriatele:

Parteneriate cu organizații de sprijin: Asociația poate încheia colaborări cu alte ONG-uri sau instituții educaționale care susțin copiii cu deficiențe, pentru a oferi sesiuni de formare suplimentare și resurse pentru părinți și cadre didactice.

Evenimente și campanii de conștientizare: Vor fi organizate evenimente educaționale pentru comunitate, în scopul creșterii gradului de conștientizare cu privire la importanța educației incluzive și la nevoile reale ale copiilor cu deficiențe. Acestea pot include expoziții, workshopuri pentru părinți și profesori, sesiuni de informare în mass-media.

Monitorizare și evaluare:

Asociația va implementa un sistem de monitorizare și evaluare a activităților desfășurate, pentru a măsura impactul asupra copiilor și părinților. Acesta va include:

Evaluarea progresului copiilor cu deficiențe (în colaborare cu cadrele didactice și terapeuții).

Feedback din partea părinților și a cadrelor didactice.

 

Îmbunătățirea continuă a activităților, în funcție de nevoile și observațiile rezultate din practică.

Grădinița socială va reuși să răspundă nevoilor părinților și copiilor, să creeze un mediu educațional incluziv și să contribuie activ la bunastarea emotionala a copiilor.De asemenea, se va asigura o sustenabilitate economică, fără a compromite misiunea socială de a oferi educație accesibilă și de calitate pentru toți copiii.

 

Controlul calității este esențial pentru asigurarea unui serviciu educațional de înaltă calitate și pentru a îndeplini așteptările părinților și ale comunității. Acesta se va aplica pe parcursul întregului proces educativ și social, atât în timpul activităților din grădiniță, cât și după prestația serviciilor educaționale și terapeutice.

1. Controlul calității în timpul activităților educaționale:

  • Evaluarea continuă a activităților educaționale: Educatorii și terapeuții vor folosi planuri de învățământ personalizate pentru fiecare copil. Evaluarea continuă va include observații directe și feedback regulat din partea părinților pentru a ajusta activitățile educaționale în funcție de nevoile fiecărui copil.
  • Formare continuă a personalului: Toți angajații (educatori, psihologi, terapeuți) vor participa periodic la cursuri de formare profesională pentru a se adapta celor mai bune practici și pentru a răspunde nevoilor specifice ale copiilor cu dizabilități. Acest lucru va asigura un nivel constant de competență în furnizarea serviciilor.
  • Observarea comportamentului și progresului copiilor: Se vor folosi fișe de observare și rapoarte de progres pentru a evalua dezvoltarea fiecărui copil pe plan educațional și social, iar orice dificultăți vor fi abordate într-un mod prompt și eficient.

2. Controlul calității post-servicii (după finalizarea activităților):

 

  • Feedback din partea părinților: Părinții vor fi implicați activ în procesul de evaluare a serviciilor prin chestionare periodice sau interviuri, oferind astfel un feedback esențial privind satisfacția acestora față de serviciile educaționale și terapeutice.
  • Evaluarea impactului social: Va exista o evaluare periodică a progresului copiilor în termeni de integrare socială, interacțiune cu ceilalți copii, și adaptabilitate într-un mediu educațional diversificat. Aceasta va implica, de asemenea, colaborarea cu autoritățile și organizațiile locale pentru a evalua cum se încadrează grădinița în obiectivele mai largi ale comunității.
  • Revizuirea procedurilor interne: Pentru a menține un standard de calitate înalt, va fi implementat un sistem de audit intern periodic care va examina toate aspectele activităților educaționale, administrative și financiare ale grădiniței. În urma acestora, vor fi identificate zone de îmbunătățire și se vor implementa măsuri corective.

Echipa de management a grădiniței sociale va fi formată din persoane cu experiență atât în educație, cât și în domeniul social, cu abilități de leadership și o abordare empatică față de nevoile copiilor cu dizabilități și ale familiilor acestora. Rolurile vor fi bine definite și vor implica colaborare strânsă între toți membrii pentru a asigura succesul inițiativei.

Membrii echipei de management:

 

  • Managerul General (Directorul Grădiniței): Va coordona toate activitățile grădiniței, asigurându-se că se respectă atât standardele educaționale, cât și cele sociale. Va fi responsabil pentru relațiile externe, strategia pe termen lung și managementul resurselor financiare și umane.
    • Calificări: Diplomă în management educațional sau domenii conexe, experiență în conducerea unei instituții educaționale sau sociale, abilități de leadership.
    • Responsabilități: Coordonarea activităților zilnice, dezvoltarea și implementarea strategiilor educaționale și sociale, atragerea de fonduri și parteneriate externe.
  • Coordonatorul Educațional: Va fi responsabil pentru dezvoltarea și implementarea curriculumului educațional adaptat copiilor cu dizabilități. Va asigura formarea continuă a personalului educațional.
    • Calificări: Studii superioare în educație, psihopedagogie sau domenii conexe, experiență în educația copiilor cu nevoi speciale.
    • Responsabilități: Crearea planurilor educaționale personalizate, formarea echipei educaționale, evaluarea progresului copiilor.
  • Psiholog sau Consilier: Va oferi sprijin psihologic atât pentru copii, cât și pentru familiile acestora. Va crea și implementa sesiuni de consiliere pentru a ajuta copiii să se integreze mai ușor în colectivitate.
    • Calificări: Diplomă în psihologie, formare în consiliere psihologică și terapie comportamentală.
    • Responsabilități: Monitorizarea stării emoționale și psihologice a copiilor, consiliere pentru copii și părinți, realizarea intervențiilor terapeutice necesare.
  • Personal didactic (educatori, învățători, terapeuți): Educatorii vor implementa activitățile educaționale zilnice, adaptându-le în funcție de nevoile fiecărui copil, în timp ce terapeuții (ocupaționali, logopedici) vor sprijini copiii cu dizabilități în dezvoltarea abilităților motorii, de limbaj și comportamentale.
    • Calificări: Diplomă în educație (pentru educatori și învățători) și terapie (pentru terapeuți).
    • Responsabilități: Aplicarea curriculumului educațional personalizat, oferirea de terapii individualizate, colaborarea cu părinții pentru a monitoriza progresul copiilor.
  • Personal administrativ: Va sprijini echipa de management în activitățile administrative, financiare și de resurse umane.
    • Calificări: Studii în domeniul administrativ sau financiar, experiență în gestionarea activităților administrative.
    • Responsabilități: Gestiunea documentației administrative, procesarea salariilor, organizarea activităților interne. Echipa de management a grădiniței sociale va fi formată din persoane cu experiență atât în educație, cât și în domeniul social, cu abilități de leadership și o abordare empatică față de nevoile copiilor cu dizabilități și ale familiilor acestora. Rolurile vor fi bine definite și vor implica colaborare strânsă între toți membrii pentru a asigura succesul inițiativei.
        •  

Interesul general al colectivității este acela de a sprijini dezvoltarea emoțională și integrarea copiilor , precum și de a promova valori precum solidaritatea și responsabilitatea colectivă. Beneficiile pentru comunitate sunt multiple:

  • Crearea unui mediu incluziv: Comunitatea va învăța să aprecieze diversitatea și să înțeleagă mai bine nevoile copiilor cu , ceea ce va contribui la reducerea stigmatizării acestora și va sprijini integrarea lor în societate.
  • Cooperare și responsabilitate socială: Prin implicarea directă a membrilor comunității în activitățile grădiniței sociale, se va încuraja colaborarea între diverse grupuri (familii, educatori, autorități, organizații sociale), promovând un comportament responsabil și empatic.

Membrii organizației vor avea posibilitatea să participe activ la deciziile care afectează modul în care sunt livrate serviciile educaționale și de integrare socială. Acest control democratic asigură că activitățile întreprinderii reflectă nevoile și dorințele comunității.

 

Atât membrii echipei, cât și părinții și comunitatea locală vor lucra împreună pentru a asigura că obiectivele sociale sunt îndeplinite, promovând în același timp responsabilitatea comună față de binele colectivității.

 

Copiii  și părinții acestora vor fi implicați în procesul decizional, având un rol important în determinarea activităților și abordărilor care vor facilita integrarea acestora. De asemenea, părinții vor fi încurajați să participe la sesiuni de formare și la întâlniri de grup pentru a sprijini dezvoltarea și implementarea strategiilor educaționale.

Organizația va organiza întâlniri periodice cu părinții, membrii comunității și alți actori locali pentru a adresa nevoile grupurilor vizate și pentru a ajusta activitățile în funcție de feedback-ul acestora.

Va fi înființat un comitet consultativ format din reprezentanți ai părinților, profesioniștilor din domeniu și ai comunității, care să ofere îndrumare și să sprijine procesul decizional.

Feedback-ul constant din partea părinților, copiilor și al comunității va fi integrat în activitățile grădiniței, asigurându-se că activitățile sunt în concordanță cu nevoile acestora.

 

Acest plan de afaceri v-a fost prezentat de Adrian Felician Barbos

ARIPILE COPILĂRIEI VESELE

Gabriela Bostioca

Buna, Adrian Felician Barbos!

Proiectul „Aripile Copilăriei Vesele” m-a impresionat prin naturalețea cu care readuce în prim-plan copilăria așa cum ar trebui să fie: un timp al jocului, al descoperirii și al bucuriei sincere. Într-o societate care pune presiune pe performanță încă de la vârste fragede, astfel de inițiative oferă copiilor un spațiu sigur, cald și prietenos, unde pot învăța prin joc, pot visa fără limite și pot construi relații autentice. Chiar și doar citind despre proiect, simți că energia lui e una sănătoasă, umană și necesară in vremurile acestea.

Unul dintre cele mai importante aspecte pozitive ale acestui demers este că pune copilul în centrul atenției nu doar ca elev, ci ca om în devenire. Nu e vorba doar de educație formală, ci de dezvoltare personală – emoțională, creativă, socială. Fiecare copil are ritmul lui, iar proiectul pare să respecte această diversitate, fără să forțeze un model unic de învățare sau comportament. Asta, din punctul meu de vedere, înseamnă o formă de respect profund pentru ființa umană în formare.

Alt element care merită lăudat este implicarea comunității. Când părinții, voluntarii sau alți adulți se implică activ în susținerea unui proiect educațional, se creează o rețea de încredere în jurul copilului. Iar copiii crescuți în medii în care se simt în siguranță, ascultați și sprijiniți, se dezvoltă mai echilibrat. În același timp, o astfel de implicare întărește și comunitatea – devine mai unită, mai empatică și mai atentă la nevoile celor mici.

Desigur, orice inițiativă frumoasă vine cu provocările ei. În cazul „Aripilor Copilăriei Vesele”, cea mai evidentă provocare este cea a resurselor financiare. Proiectele sociale au nevoie de susținere constantă – nu doar la început, când entuziasmul e mare, ci și după luni și ani, când întreținerea logistică, chiria, materialele sau salariile trebuie plătite. Experiența acumulata poate ajuta ca acest plan de afaceri sa fie sustenabil.

Oricât de minunat ar fi un proiect, dacă nu e cunoscut de oameni, riscă să rămână într-o bulă prea mică. Într-o eră în care comunicarea se face rapid și vizual, proiectul trebuie să își găsească o voce proprie, autentică, dar strategică, pentru a ajunge la cât mai mulți părinți, sponsori sau colaboratori.

Cred că o rezolvare firească vine prin parteneriate și povești. Da, povești. Pentru că oamenii se conectează cu emoțiile, nu cu cifrele. Povestea unui copil care a prins încredere în el datorită acestui proiect, zâmbetul sincer dintr-o fotografie, reacția unui părinte – toate pot atinge inimile celor care pot oferi sprijin. În paralel, crearea unei rețele de parteneri locali (firme, școli, ONG-uri) poate aduce stabilitate. Nu în ultimul rând, mici evenimente deschise comunității – ateliere, expoziții, spectacole – pot atrage implicare și donații.

În concluzie, „Aripile Copilăriei Vesele” nu e doar un nume frumos – e o promisiune, o poveste care poate sa devina realitate. Promisiunea că bucuria copilăriei poate fi protejată, cultivată și transmisă mai departe. E nevoie de curaj să crezi că un copil care se joacă astăzi liber va fi un adult echilibrat mâine. Iar acest proiect are curajul să creadă. Eu sper ca și alții să îl vadă, să îl susțină și să-i dea aripi mai mari.

Întrebări
0
Răspunsuri
0
Postări
0

Simona Maria Suldak

Proiectul propus de Asociația „Aripile Copilăriei Vesele” este o inițiativă cu un profund impact social, care se distinge printr-o abordare empatică și inovatoare în educația timpurie. Crearea unui centru de tip grădiniță socială în comuna Giroc, județul Timiș, aduce o soluție concretă și sustenabilă pentru sprijinirea dezvoltării armonioase a copiilor, în special a celor proveniți din medii vulnerabile sau cu nevoi speciale.

Unul dintre cele mai valoroase aspecte ale acestui proiect este implicarea directă a părinților în procesul educațional. Participarea activă a acestora, nu doar ca observatori, ci ca parteneri în actul educativ, creează un spațiu de învățare colaborativ, bazat pe încredere, comunicare și sprijin reciproc..

Această conexiune puternică între familie și educatori nu doar că ajută copiii să se dezvolte mai echilibrat, dar le oferă și părinților o oportunitate valoroasă de a înțelege mai bine nevoile educaționale și emoționale ale copiilor lor. Prin observația directă a activităților zilnice, părinții nu doar că devin mai conștienți de importanța educației, dar învață și metode și tehnici pe care le pot aplica acasă, contribuind astfel la sprijinirea dezvoltării copilului în continuare.

În multe familii, părinții pot avea impresia că educatorul este responsabil pentru toate aspectele educației copilului, iar ei sunt doar „spectatori” care așteaptă ca rezultatele să se vadă doar la sfârșitul programului educațional. Acest punct de vedere poate crea un sentiment de izolare între părinte și educație, ceea ce, pe termen lung, poate conduce la o relație slabă între copil și părinți în ceea ce privește învățătura și dezvoltarea personală. Implicarea activă în activitățile educaționale ale grădiniței ajută părinții să înțeleagă că educația nu se oprește în momentul în care copilul ajunge acasă și că acest proces trebuie să fie susținut și continuat de către ei. Astfel, copiii vor beneficia de o educație completă, unde învățătura este consolidată și în familie, nu doar la grădiniță.

Acest proiect răspunde cu empatie și înțelegere la nevoia de educație holistică, în care părintele nu doar că este conștient de rolul său în dezvoltarea copilului, dar devine un partener activ în acest proces. Învățătura trebuie să fie un proces continuu și reciproc, în care părintele învață tehnici și metode educaționale pe care le poate aplica acasă, iar educatorul devine mai mult decât o figură autoritară – devine un ghid și un colaborator al părinților.

Prin acest tip de implicare, Asociația „Aripile Copilăriei Vesele” ajută părinții să depășească mitul educatorului cu „super puteri” și să înțeleagă că, în realitate, procesul educațional este un parteneriat între toate părțile implicate. Această abordare deschide drumul către o colaborare sănătoasă între școală și familie, iar copiii vor avea de câștigat, dezvoltându-se într-un mediu stabil și susținut, care le oferă toate șansele pentru o dezvoltare emoțională și intelectuală echilibrată.

Proiectul reflectă în mod autentic principiile economiei sociale – participare, solidaritate și responsabilitate – prin implicarea părinților, cadrelor didactice, specialiștilor și voluntarilor în luarea deciziilor și derularea activităților. Mai mult, oferă un cadru real de incluziune, în care copiii cu deficiențe beneficiază de sprijin personalizat, iar părinții învață, alături de specialiști, cum să-i sprijine eficient și acasă.

Grădinița socială gândită de asociație este mai mult decât un spațiu educativ – este un model de colaborare comunitară care oferă nu doar educație, ci și speranță, încredere și sprijin emoțional. Este un loc în care fiecare copil este văzut, ascultat și valorizat, iar fiecare părinte are șansa să devină parte activă din această poveste.

Un astfel de proiect merită sprijinit nu doar pentru impactul său imediat, ci și pentru viziunea sa pe termen lung – aceea de a construi o societate în care copiii cresc în siguranță, înconjurați de iubire, respect și șanse egale la dezvoltare.

Într-o perioadă în care educația este adesea tratată superficial, iar legăturile între părinți și școli sunt fragilizate de ritmul rapid al vieții moderne, Asociația „Aripile Copilăriei Vesele” vine cu o abordare reconfortantă, în care fiecare părinte și fiecare cadru didactic este încurajat să participe activ la educația copilului. Acesta este un proiect care merită susținere, nu doar pentru impactul său direct asupra copiilor, dar și pentru modelul educațional integrat pe care îl propune, un model care poate influența pozitiv întreaga comunitate.

Îl felicit pe inițiatorul acestui proiect pentru viziunea sa valoroasă, care pune accent pe colaborarea între părinți și educatori, contribuind astfel la dezvoltarea armonioasă a copiilor. Abordarea sa inovatoare este esențială pentru crearea unui mediu educațional integrat, care sprijină nu doar învățătura, dar și dezvoltarea emoțională a celor mici. Îi doresc mult succes în continuare, fiind convins că acest proiect va avea un impact semnificativ asupra comunității și va inspira și alte inițiative similare.

Întrebări
0
Răspunsuri
0
Postări
0

Larisa Jucu

Într-o societate în care educația timpurie este adesea neglijată sau tratată superficial, inițiativa înființării grădiniței sociale „Aripile Copilăriei Vesele” reprezintă o rază de lumină și o dovadă clară că se poate construi o comunitate mai bună prin implicare, empatie și viziune. Ca observator extern, dar și ca persoană preocupată de dezvoltarea sustenabilă a comunităților locale, nu pot decât să îmi exprim aprecierea sinceră pentru acest demers de suflet, care pune copilul, familia și comunitatea în centrul unui proiect educațional cu adevărat inovator.

Ceea ce m-a impresionat în mod special este caracterul incluziv al grădiniței – un spațiu gândit nu doar pentru copii, ci și pentru părinți, cadre didactice, voluntari și membri ai comunității care își doresc să se implice activ în crearea unui mediu prietenos, sigur și stimulant. Este un model educațional integrat, care recunoaște faptul că fiecare copil are dreptul la educație de calitate, indiferent de mediul social din care provine sau de eventualele nevoi speciale pe care le are. Acest lucru reflectă o înțelegere profundă a realităților actuale și o dorință autentică de a reduce inegalitățile sociale prin intervenții concrete și bine gândite.

Faptul că proiectul pune accent pe colaborarea cu părinții și pe implicarea acestora în procesul educativ este un element esențial care, din păcate, lipsește adesea în sistemul tradițional. A crea un parteneriat real între grădiniță și familie înseamnă nu doar sprijin educațional, ci și construirea unui sentiment de apartenență, de responsabilitate și de încredere reciprocă. Prin ateliere comune, activități de voluntariat și consiliere, se creează punți solide între generații și se cultivă valori fundamentale precum solidaritatea, respectul și empatia.

Totodată, admir faptul că această grădiniță socială nu este doar un spațiu fizic, ci un adevărat centru comunitar, care promovează parteneriate cu ONG-uri, instituții locale și persoane resursă din comunitate. Astfel, proiectul devine un catalizator al implicării civice și al dezvoltării sociale, demonstrând că educația poate și trebuie să fie o misiune colectivă.

În concluzie, consider că proiectul „Aripile Copilăriei Vesele” este o inițiativă valoroasă, sustenabilă și profund necesară, care merită sprijinul și recunoașterea întregii comunități. Vă felicit pentru curajul, creativitatea și responsabilitatea cu care ați gândit acest proiect și vă doresc mult succes în transformarea acestei frumoase idei într-o realitate durabilă și inspirațională!

Felicitări pentru această inițiativă minunată! Ideea înființării unei grădinițe sociale care pune accent pe educația incluzivă și implicarea părinților este cu adevărat valoroasă. Este nevoie de astfel de proiecte care pun suflet în educație și care creează punți între copii, familie și comunitate. Apreciez faptul că sunt luate în considerare și nevoile speciale ale copiilor, precum și sprijinul oferit familiilor vulnerabile. Vă doresc mult succes în implementare și sper ca acest proiect să inspire și alte comunități!”

Întrebări
0
Răspunsuri
0
Postări
0

Katalin Gál-Iankó

Salutări Adrian Felician Barbos,

 

Am citit cu deosebită atenție și implicare planul de afaceri „ Aripile copilăriei vesele”.

Proiectul este mai mult decât o grădiniță – este o misiune socială ce propune reconectarea dintre părinte și copil, reconstrucția relației dintre familie și educație, dar și reconstruirea unei comunități bazate pe valori reale: empatie, sprijin, implicare și acceptare.

Cred că acest proiect – „Aripile Copilăriei Vesele” – răspunde unei nevoi reale și profunde din comunitate. Nu este vorba doar despre lipsa unei grădinițe clasice (deși în multe sate sau localități mici acest lucru este o realitate dureroasă), ci despre absența unui spațiu în care copiii vulnerabili și părinții lor să fie înțeleși, sprijiniți și integrați cu adevărat. Mulți părinți trăiesc cu vinovăția de a nu putea oferi copiilor lor ceea ce și-ar dori – fie din lipsă de timp, fie din resurse limitate, fie din lipsa unui sprijin real. Această grădiniță poate deveni pentru ei o gură de aer, un loc unde nu sunt judecați, ci înțeleși.

În multe comunități, chiar dacă există o grădiniță, aceasta nu este mereu accesibilă pentru toți – fie din motive financiare, fie din lipsa de sprijin pentru copiii cu nevoi speciale, fie din cauza unei relații reci sau formale cu părinții. În acest sens, o grădiniță socială vine ca un răspuns profund uman și adaptat contextului local.

Pentru a deveni și mai sustenabilă pe termen lung, întreprinderea ar putea să dezvolte parteneriate strategice – atât cu autoritățile locale, cât și cu ONG-uri sau companii private care cred în educația timpurie ca fundație pentru viitor. De asemenea, ar putea fi create ateliere sau activități cu contribuție simbolică din partea părinților, sau chiar un mic centru educațional deschis după-amiaza, care să genereze venituri complementare.

Mai cred că implicarea comunității este cheia sustenabilității. Dacă fiecare familie, fiecare vecin sau profesionist din zonă ar simți că face parte din poveste, grădinița nu va mai fi doar „a cuiva”, ci „a noastră”. S-ar putea organiza, de exemplu, zile de voluntariat, seri de povești intergeneraționale, sau grădini comunitare în care copiii să învețe despre grijă, răbdare și natură.

Acest proiect nu este doar necesar – este urgent. Este despre a (re)construi comunități în jurul copiilor, și despre a le oferi celor mici nu doar un loc unde să fie păziți, ci un loc unde pot înflori. Iar acest lucru este, poate, cea mai frumoasă investiție pe care o putem face în viitor.

Aripile Copilăriei Vesele” nu este doar o grădiniță socială. Este un loc în care copiii înfloresc, părinții se vindecă de vină, iar comunitatea învață să fie unită. Cred cu tărie că fiecare copil are dreptul la o copilărie fericită, la șansa de a fi înțeles, sprijinit și iubit necondiționat. Într-o lume în care graba, tehnologia și rutina au început să înlocuiască apropierea umană, îmi asum cu inima deschisă misiunea de a contribui activ la reconectarea dintre copii, părinți și cadrele educaționale. În final, ceea ce mă atinge cel mai mult la acest proiect este faptul că pornește din inimă. Și cred că acolo unde e inimă, unde e bună intenție și curaj, se nasc lucruri cu adevărat durabile și transformatoare. Acesta este genul de proiect care lasă urme – nu doar pe hârtie, ci în oameni.

Întrebări
0
Răspunsuri
0
Postări
0

Luana Lance

      Sistemul educațional din România are, fără doar și poate, un număr considerabil de nevoi, iar soluțiile pentru îndeplinirea obiectivelor propuse depend de o serie de  decizii a celor direct interesați.

        Proiectul intitulat „Aripile copilăriei vesele” prezintă o problematică destul de rar vociferată, dar care poate da naștere, pe viitor, unor factori de risc care să creeze probleme nu doar tânărului ce reprezintă „victima” neglijenței propriilor părinți, ci și societății în care acesta ar vrea să fie integrat.  

      Pe de o parte, proiectul propus prezintă o serie de puncte tari, având un scop bine definit și care va avea efect pe termen mediu și lung în viețile copiilor și părinților beneficiari ai acestei întreprinderi sociale. Doresc să remarc câteva dintre aceste plusuri, pe care le voi aminti în cele ce urmează.

      În primul rând, impactul social va fi unul substanțial pentru comunitatea unde vor fi desfășurate activitățile educaționale. Părinți și copii, deopotrivă, vor lega nu doar amintiri frumoase împreună, ci și o relație parentală bazată pe încredere, afecțiune și implicare afectiv-emoțională.

     În al doilea rând, sistemul de învățământ începe tot mai mult să pună accentul pe dezvoltarea unei educații incluzivă, care să creeze o punte între participarea copiilor la procesul educațional și implicarea activă a părinților. Astfel, acest demers  ajută nu doar la legătura mai puternică dintre copil și părinte, ci și la colaborarea eficientă dintre părinte și școală.

     Pe de altă parte, aș vrea să scot în relief și câteva puncte slabe, unde cred că ar fi mai mult de lucru în perspectiva unui proiect mai amplu.

       În primul rând, sustenabilitatea financiară pe termen lung este puțin fezabilă. Este nevoie de o finanțare constantă dacă acest proiect se vrea a fi unul de durată, care să faciliteze apropiere educațională dintre copil și părinte nu doar pe termen scurt, ci și mediu și lung. În acest sens, aș fi interesată dacă s-a ținut cont și de astfel de aspecte.

      În al doilea rând, trebuie avută în vedere și posibila reticiență a părinților cu privire la proiectul propus. Să nu uităm faptul că, chiar dacă vorbim despre părinți tineri care ar putea fi deschiși unei astfel de „provocări”, totuși mentalitatea unora sau agenda mult prea sufocantă s-ar putea să fie o piedică. Am absolvit de curând liceul, ceea ce înseamnă că am proaspăt în minte și atitudinea mea, și atiudinea părinților mei, și atitudinea colegilor mei, atunci când ceva părea a nu fi pe placul tuturor. De aceea, cred că ar trebui organizate întâlniri de inițiere nu doar cu viitorii psihologi, traineri și profesori, ci și cu părinții care vor fi parte integrantă a acestui proiect. Să nu uităm că generația actuală de părinți este formată în era internetului, a Inteligenței Artificiale, deci, într-o oarecare măsură și a superficialității.

        În fine, această întreprindere socială prezintă un real beneficiu adus comunității, marcând un un model și început de bun augur pentru un alt tip de educație, care să transforme școala într-o familie pentru micuții elevi.

Întrebări
0
Răspunsuri
0
Postări
0
Întrebări
0
Răspunsuri
0
Postări
0