Adevăr sau Provocare
Economia socială și solidară (ESS) a fost adesea prezentată ca o soluție viabilă pentru rezolvarea problemelor sociale și economice cu care se confruntă România, în special în contextul excluziunii sociale, sărăciei și hipertehnologizării pieței muncii. În teorie, ESS promite integrarea grupurilor vulnerabile în economia formală, sprijinirea inovației sociale și ecologice, precum și ajustarea disparităților sociale și economice între regiunile țării. Însă, în realitate, România rămâne o „țară a formelor fără fond”, unde, deși există cadre legale și politici publice care par să sprijine dezvoltarea antreprenoriatului social, obstacolele sistemice, lipsa de susținere reală și rigiditatea administrației fac ca aceste inițiative să fie greu de implementat și de susținut pe termen lung.
Acest articol își propune să deconstruiască argumentele optimiste referitoare la rolul ESS în România și să examineze de ce este extrem de dificil pentru antreprenorii sociali să supraviețuiască într-o țară în care ideile inovatoare sunt, adesea, îngropate sub straturi de birocrație, corupție și lipsă de viziune pe termen lung. În loc să fie o soluție practică și aplicabilă, ESS se confruntă cu provocări care subminează realizarea sa în România, ținând acest sector într-un stadiu de subdezvoltare perpetuă.
Legea 219/2015 și realitățile economiei sociale din România
Legea 219/2015 privind economia socială a fost considerată un pas major pentru recunoașterea și sprijinirea întreprinderilor sociale din România. Aceasta oferă un cadru legal pentru funcționarea și recunoașterea întreprinderilor sociale, cu accent pe inserția socială a persoanelor vulnerabile. Cu toate acestea, realitatea din teren demonstrează că implementarea efectivă a acestei legi este o provocare considerabilă. În primul rând, există o deconectare între cadrul legislativ și aplicarea sa efectivă la nivel local. În timp ce legea prevede facilități fiscale și acces la fonduri pentru întreprinderile sociale, birocrația în accesarea acestor fonduri este o barieră majoră. Antreprenorii sociali se confruntă cu dificultăți enorme în navigarea unui sistem birocratic rigid și opac, unde regulile și procedurile sunt greu de înțeles și schimbă deseori fără avertisment.
Mai mult, facilitățile fiscale promise pentru întreprinderile sociale de inserție sunt adesea nereglementate până la capăt, insuficiente sau prost implementate. În ciuda prevederilor legii, multe întreprinderi sociale se luptă să obțină scutiri de taxe și alte beneficii promise, fiind împiedicate de lipsa de transparență și de incoerența administrativă. Această situație lasă antreprenorii sociali fără resursele necesare pentru a-și dezvolta afacerile și pentru a oferi locuri de muncă sustenabile persoanelor din grupuri vulnerabile.
Birocrația și corupția: Obstacole sistemice pentru antreprenoriatul social
Birocrația din România este renumită pentru rigiditatea și ineficiența sa, iar acest lucru afectează în mod disproporționat antreprenorii sociali. Accesul la fondurile europene, un factor crucial pentru dezvoltarea ESS, este adesea blocat de un sistem administrativ neperformant, lipsit de transparență și corupt. Procedurile pentru obținerea fondurilor sunt extrem de complexe și consumatoare de timp, necesitând deseori expertiză juridică sau financiară la care antreprenorii sociali, de obicei, nu au acces.
Corupția rămâne o problemă majoră în România, afectând toate sectoarele economice, inclusiv cel social. Fără relații personale sau politice, accesul la resurse devine aproape imposibil pentru multe întreprinderi sociale. În consecință, antreprenorii sociali se găsesc într-o poziție de dezavantaj structural, în care lipsa de transparență și corupția limitează drastic oportunitățile de dezvoltare și sprijin financiar.
Lipsa unei viziuni coerente la nivel național
În ciuda retoricii politice care încurajează economia socială, România suferă de o lipsă de viziune coerentă pe termen lung în ceea ce privește sprijinirea și dezvoltarea acestui sector. Politicile și strategiile economice sunt adesea fragmentate și inconsistene, iar sprijinul pentru antreprenoriatul social este de multe ori doar superficial. În timp ce se vorbește despre importanța ESS în crearea de locuri de muncă și combaterea sărăciei, resursele efective alocate pentru sprijinirea acestui sector sunt limitate.
Guvernele care se succed la conducerea României rar au o continuitate a politicilor economice, ceea ce face ca inițiativele de antreprenoriat social să fie vulnerabile la schimbările politice. Lipsa unei strategii de stat clare și pe termen lung lasă antreprenorii sociali în incertitudine, fără să știe dacă vor putea să își mențină afacerea atunci când sprijinul politic dispare.
Un model de succes doar în teorie: deconectarea între nevoile reale și soluțiile ESS
Economia socială și solidară este adesea prezentată ca un panaceu pentru rezolvarea problemelor legate de excluziunea socială și economică în România. Cu toate acestea, această abordare nu ține cont de complexitatea și de profunzimea acestor probleme. Excluziunea socială nu este doar o problemă de lipsă de locuri de muncă, ci este rezultatul unor factori mai largi precum educația precară, sărăcia intergenerațională, discriminarea sistemică și marginalizarea geografică. Întreprinderile sociale nu pot rezolva aceste probleme structurale doar prin crearea unor locuri de muncă temporare sau precare pentru grupurile vulnerabile. În multe cazuri, acestea oferă locuri de muncă slab plătite, cu beneficii limitate, ceea ce perpetuează ciclul de precaritate pentru acești indivizi. De exemplu, persoanele cu dizabilități sau minoritățile etnice care sunt angajate în întreprinderi sociale nu beneficiază întotdeauna de un mediu de lucru care să le permită să se dezvolte profesional și să avanseze.
Mai mult, în absența unui sistem educațional robust și accesibil, mulți dintre angajații din cadrul întreprinderilor sociale nu au abilitățile necesare pentru a concura pe piața muncii deschisă. Astfel, ESS riscă să devină un mecanism de gestionare a excluziunii, mai degrabă decât o soluție reală pentru rezolvarea acesteia.
Fragmentarea pieței muncii și lipsa de integrare a grupurilor vulnerabile
România se confruntă cu o fragmentare a pieței muncii care face extrem de dificilă integrarea grupurilor vulnerabile. Piața muncii este caracterizată de disparități regionale majore, un sector informal extins și o lipsă de oportunități pentru muncitorii slab calificați. În acest context, ESS este adesea incapabilă să funcționeze ca o punte de legătură între economia formală și grupurile marginalizate.
Întreprinderile sociale au capacitatea limitată de a absorbi un număr mare de muncitori, iar locurile de muncă pe care le creează nu sunt întotdeauna sustenabile pe termen lung. În plus, lipsa accesului la formare profesională de calitate și la educație face ca grupurile vulnerabile să fie izolate în nișe economice cu valoare adăugată scăzută. În loc să faciliteze tranziția către locuri de muncă mai bune, întreprinderile sociale riscă să mențină aceste grupuri în marginalitate, fără perspective reale de dezvoltare profesională.
Disfuncționalitățile sistemului de protecție socială și impactul asupra ESS
Sistemul de protecție socială din România este unul disfuncțional, cu prestații sociale insuficiente și o administrare ineficientă, ceea ce afectează negativ funcționarea economiei sociale. În absența unui sistem de sprijin bine conceput pentru grupurile vulnerabile, întreprinderile sociale se confruntă cu dificultăți în atragerea și menținerea forței de muncă. Persoanele vulnerabile, care ar trebui să fie sprijinite pentru a putea să participe activ la viața economică, nu primesc asistența necesară pentru a face acest pas. În plus, incapacitatea sistemului de protecție socială de a coordona eficient diferitele programe de sprijin și de formare profesională creează o situație în care întreprinderile sociale sunt obligate să gestioneze aceste responsabilități pe cont propriu, fără sprijin adecvat din partea statului. Acest lucru îngreunează și mai mult sarcina întreprinderilor sociale de a crea locuri de muncă sustenabile și de a integra grupurile marginalizate pe piața muncii.
Hipertehnologizarea: O amenințare, nu o oportunitate, pentru ESS
În multe discursuri despre viitorul pieței muncii, tehnologia este prezentată ca un instrument care poate spori incluziunea socială și îmbunătăți condițiile de muncă. Însă în România, hipertehnologizarea reprezintă o amenințare pentru întreprinderile sociale, care nu au resursele necesare pentru a ține pasul cu evoluțiile tehnologice rapide.
Pe măsură ce tehnologia avansează, multe dintre locurile de muncă tradiționale devin redundante, în special în sectoarele în care ESS este activă, cum ar fi agricultura, manufactura etc. Întreprinderile sociale, care deja se confruntă cu provocări legate de resurse financiare și umane, nu pot concura cu marile corporații care au acces la tehnologie avansată și la automatizare. Această lipsă de competitivitate face ca multe întreprinderi sociale să fie eliminate treptat din piață, ceea ce reduce și mai mult oportunitățile de angajare pentru grupurile vulnerabile.
Inovația tehnologică: Un obstacol, nu o soluție pentru întreprinderile sociale
Deși inovația tehnologică este văzută ca o soluție pentru dezvoltarea întreprinderilor sociale, în realitate, aceasta se dovedește a fi un obstacol major pentru acestea. Multe întreprinderi sociale nu au acces la tehnologie de vârf sau la fonduri pentru a investi în echipamente moderne. În plus, personalul angajat în cadrul acestor întreprinderi nu are, de cele mai multe ori, abilitățile tehnice necesare pentru a opera cu tehnologie avansată. Încercările de a introduce tehnologii moderne în cadrul întreprinderilor sociale se confruntă cu o lipsă de resurse și de formare. În loc să contribuie la creșterea și dezvoltarea ESS, hipertehnologizarea riscă să accentueze decalajul dintre întreprinderile sociale și cele din sectorul privat tradițional, care pot adopta rapid și eficient noile tehnologii.
Deconstrucția mitului ESS ca soluție pentru integrarea grupurilor vulnerabile în era digitală
Argumentul conform căruia ESS poate facilita integrarea grupurilor vulnerabile în economia digitală este unul idealist și nu reflectă realitățile pieței muncii din România. Grupurile vulnerabile, cum ar fi persoanele fără acces la educație sau cei din mediul rural, sunt departe de a beneficia de noile tehnologii. În lipsa unor programe de recalificare bine finanțate și eficiente, aceste grupuri rămân excluse de pe piața muncii digitale. Întreprinderile sociale, deși își propun să creeze oportunități pentru grupurile vulnerabile, se confruntă cu dificultăți majore în integrarea acestora în sectoare care necesită competențe tehnice avansate. În consecință, ESS riscă să fie un model care nu poate răspunde provocărilor aduse de digitalizare și automatizare, lăsând în urmă persoanele pe care ar trebui să le sprijine.
Supraviețuirea antreprenorilor sociali în România: Provocări și realități
Una dintre cele mai mari provocări pentru antreprenorii sociali din România este accesul limitat la capital și resurse financiare. În ciuda existenței fondurilor europene dedicate economiei sociale, birocrația și absența know how-ului împiedică accesarea acestor fonduri de către întreprinderile mici sau din zonele rurale. Băncile comerciale tradiționale nu sunt interesate să finanțeze întreprinderi sociale, considerându-le un risc ridicat, în timp ce investitorii privați preferă afaceri orientate spre profit. În aceste condiții, antreprenorii sociali sunt adesea forțați să se bazeze pe fonduri personale sau pe mici granturi, care sunt insuficiente pentru dezvoltarea afacerilor sustenabile. În lipsa unui ecosistem financiar care să sprijine dezvoltarea întreprinderilor sociale, mulți antreprenori sociali se confruntă cu dificultăți financiare majore și riscă să își închidă afacerea înainte de a avea un impact real asupra comunității.
Competitivitatea scăzută și lipsa unei piețe pentru produsele sociale
Produsele și serviciile oferite de întreprinderile sociale din România sunt, adesea, orientate către o piață de nișă, iar acest lucru limitează creșterea și dezvoltarea acestor afaceri. Majoritatea consumatorilor români nu sunt familiarizați cu conceptul de economie socială și nu au o conștientizare clară a impactului social al produselor pe care le cumpără. În plus, produsele și serviciile oferite de întreprinderile sociale sunt, adesea, percepute ca fiind mai scumpe chiar dacă de o calitate superioară în comparație cu cele ale companiilor din sectorul privat.
Această lipsă de cerere pentru produsele sociale face ca întreprinderile din cadrul ESS să fie necompetitive, în special pe o piață în care consumatorii sunt extrem de sensibili la preț. În lipsa unui sprijin guvernamental consistent pentru promovarea produselor sociale, multe întreprinderi sociale nu reușesc să atragă suficienți clienți pentru a supraviețui pe termen lung.
Impactul negativ al lipsei de sprijin politic și social
Antreprenorii sociali din România se confruntă, de asemenea, cu lipsa unui sprijin politic și social consistent. În timp ce discursurile politice pot încuraja dezvoltarea ESS, în practică, resursele alocate pentru acest sector sunt extrem de limitate. În absența unor politici publice coerente și a unui sprijin real din partea autorităților, întreprinderile sociale nu au acces la infrastructura și resursele necesare pentru a se dezvolta. Mai mult, societatea românească nu are o cultură dezvoltată a responsabilității sociale și a consumului responsabil. Întreprinderile sociale se confruntă cu provocări majore în educarea publicului cu privire la beneficiile sociale și economice ale ESS. În lipsa unei implicări active a societății civile și a unor campanii de sensibilizare, antreprenorii sociali se luptă să supraviețuiască într-un mediu economic ostil și neprimitor.
Concluzie
În ciuda retoricii optimiste, economia socială și solidară se confruntă cu multiple provocări în România. Întreprinderile sociale sunt împiedicate de birocrația excesivă, corupția sistemică, lipsa accesului la capital și inovație tehnologică, precum și de o piață neinteresată de produsele lor. Deși ESS este prezentată ca o soluție pentru combaterea excluziunii sociale și a sărăciei, în realitate, acest model economic este, adesea, neviabil într-o țară în care statul nu oferă sprijin consistent, iar mediul privat este dominat de interese de profit pe termen scurt.
România rămâne o „țară a formelor fără fond”, în care legislația aparent progresistă este rareori susținută de implementare practică și eficientă. Antreprenorii sociali se luptă să își susțină afacerile în acest context și, în multe cazuri, nu reușesc să producă impactul dorit asupra comunităților pe care le deservesc. În absența unor reforme structurale profunde și a unei schimbări de paradigmă în modul în care statul și societatea privesc economia socială, ESS va continua să rămână o idee frumoasă, dar lipsită de aplicabilitate reală în România.